Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#10 Svar postet d. 12-11-12 kl. 17:27. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Jeg er helt enig i at det er en Åresvamp, men jeg er ikke sikker på at det er Stråle-åresvamp., da den har en udpræget radiær struktur, som jeg ikke kan få øje på fotografiet, et alternativ er Ege-Åresvamp (Phlebia rufa), en art jeg dog ikke er helt fortrolig med.

De to første tråde Thomas henviser til har såvid t jeg kan se heller ingen radiær struktur. Det kan jeg faktisk heller ikke se på den tredie, men da det er Thoma¨´ eget fund, går jeg ud fra at den er langt ind og godkendt på svampeatlas!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#11 Kommentar postet d. 12-11-12 kl. 18:10. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Og P. Rufa begrænser sig næppe til eg, men snupper sikkert og bøg, som den på mine fotos...*suk*

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#12 Svar postet d. 12-11-12 kl. 18:32. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Hej Alle Mit fund er fra 2009, den gang havde jeg ikke profil på atlas. Fundet er kvalitets sikret så derfor min henvisning. Her er et mere typisk eksemplar fra samme stamme og få cm fra den på mit billede. De var ens i udseende når man så dem live. Billedet er taget af min kone et par uger tidligere. - se linket HER Torbjørn, jeg havde selv Ege-Åresvamp med i mine overvejelser så dit indlæg er helt relevant. Jeg skrev stråle pga. af farve og generelt udseende men ville selvfølgelig have fortrukket et billede hvor den sad på en stamme.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#13 Kommentar postet d. 12-11-12 kl. 22:37. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Jeg så lige denne, nye obs.....ligner den ikke til forveksling?

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#14 Kommentar postet d. 12-11-12 kl. 22:40. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Jo, især på den stærkt orange farve yderst på frugtlegmerne.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#15 Kommentar postet d. 12-11-12 kl. 22:42. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Ege-åresvamp er typisk mere gul. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#16 Kommentar postet d. 12-11-12 kl. 22:46. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Jeg holder mig til stråle-åresvamp

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#17 Svar postet d. 12-11-12 kl. 22:53. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Jeg er stadig betænkelig, Ege-Åresvamp kan sagtens have disse rødviolette farver, hvor er den radiale struktur?

ja vi skal have rettet pers bestemmelse, godt du så det Linda! mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#18 Kommentar postet d. 12-11-12 kl. 23:01. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Har I overvejet Grovtandet Kalkskind?

Jeg så lige en obs. passere forbi,på mos og den lignede voldsomt meget-

Annemette

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#19 Svar postet d. 12-11-12 kl. 23:15. Emne: Svamp på mos, bogstavelig talt!
Pers angivelse af Grovtandet kalkskind er en fejlbestemmelse, det er helt klart en Åresvamp, spørgsmålet er bare hvilken!

Ps. Jg har lige set nogle fotos af arten på mycokey (via søgning af Phlebia på svampeatlas), der er en svamp som ligner Lindas meget u farve og på mos, og som ikke har tydelig radiær struktur, så det kan godt være at jeres bestemmelse er rigtig alligevel. Mon ikke det kunne blive helt afklaret via svampeatlas?

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator