Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. januar 2013

Spætmejse?

Hørte i går ved 16 tiden en underlig bankende lyd - og kratten i træ i nærheden af mit hus. Mærkeligt nok reagerede min hund ikke på det, han er ellers meget opmærksom på f.eks. egern og den slags.

Jeg blev nysgerrig - og opdagede en sær fugl - med hovedet nedad - der bankede løs på træstammen af et gammelt fyrretræ. Jeg forsøgte at liste mig nærmere - men da begyndte den at klatre op ad træstammen. Krattekrattekrat!

Jeg havde svært ved at bestemme farven, fordi den befandt sig halvskjult mellem grene og nåle. Men den så brunmeleret ud. Og ca. på størrelse med en solsort.

Jeg kom til at tænke på spætmejse - men der står i bøgerne, at de holder til i løvskove? Og jeg har ikke rigtigt kunne finde oplysninger om den i bøgerne.

Jeg så og hørte den her i en gammel klitplantage, der er ved at blive erstattet af løvtræer, ved Fuglsang Strand ved Grenå.

Kan det passe, at jeg har set en spætmejse? Findes den her på Djursland? Og hvorfor bankede den næbbet ind i fyrretræets bark?


De senest indberettede arter i Naturbasen: