Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
#10 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 08:29. Emne: Hvilken graciøs pil?
Hej Stig

Jo-eh - det kan da godt være en mere eller mindre ren Bånd-Pil. Især fordi det ser ud til, at bladene alligevel ikke er fintandede.

Jeg plejer at bestemme pile ud fra indsamlinger af færdig-udviklede bladskud. Og har ikke stor erfaring med rakler. Så der slår jeg op i Flora Nordica. Hvor der står, at griflerne hos Salix Xmollissima varierer fra ½-1 mm i længden - alt efter hvilken varietet, der er tale om. Mens arten Bånd-Pil har grifler fra ca. 3/4 mm til 2 mms længde. Og man skal lige huske, at heri er længden af støvfangene (= griffelgrenene) ikke medregnet.

Desuden skal raklestilken hos Bånd-Pil helst være kortere end 1 cm, mens raklestilkene gerne er længere end 1 cm hos Bølget Pil. Jeg tror ikke, at disse størrelser kan bruges til så meget. Så jeg vil ikke selv gå videre med ID af billederne af den graciøse Pil.

Billedet af raklen af Bølget Pil i Flora Nordica er ikke meget værd. Jeg prøver at vedhæfte et dårligt foto af det. Så man kan se, hvorfor jeg meget hellere ville kunne henvise til Kens raklebillede.

hilsen fra HENRY

Hvilken graciøs pil? (Hej Stig

Jo-eh - det kan da godt være en mere eller mindre ren Bånd-Pil. Især fordi det ser ud ti)
Foto: Fra side 134 af første bind af Flora Nordica.
Klik på billedet for original størrelse (900 x 678)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#11 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 14:50. Emne: Hvilken graciøs pil?
Hej Henry m.fl.

Jeg er meget imponeret over den grundige gennemgang og er selv blevet meget klogere. Det er jo en ren videnskab at nøgle dette sammensurium af arter og hybrider!

Jeg gemmer mine billeder i mapper over fundsted og dato, og billedet af hunraklen vil derfor være sikkert opbevaret, indtil der forhåbentligt kan sættes endeligt navn på eksemplaret.

Den eksakte busk er let at finde igen, og jeg vil se om jeg kan få taget billeder af færdig-udviklede bladskud næste gang jeg er på de kanter.

Er der evt. andet der vil have betydning for bestemmelsen?

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#12 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 15:39. Emne: Hvilken graciøs pil?
Det er ikke så nemt med gode kendetegn på billeder. Jeg plejer at kikke på bladkanten og bladbehåringen i stor forstørrelse på herbariebelæg. Samt behåring på bladstilk og på de nye knopper på vej frem.

Lige netop med krydsningen ved navn Bølget Pil på dansk er der dog en specialitet. Denne slags Pil plejer at have to ekstra store kirtler øverst på bladstilken, lige der hvor bladpladens kant begynder (én på hver side). Faktisk er dette kirtelpar på nogle af bladene så store, at de ligner et par ekstra fodflige, som bare er placeret på et forkert sted. Nemlig i toppen af bladstilken i stedet for ved grunden af den.

Så makrobillede af stedet hvor bladkanten går over i bladstilken kan muligvis afgøre sagen.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#13 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 16:08. Emne: Hvilken graciøs pil?
Ok. Det ryger på min to do liste næste gang jeg er i Kæret.

Endnu engang tak for god hjælp og gode forklaringer!

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#14 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 19:20. Emne: Hvilken graciøs pil?
Henry, det var også mest griffelgrenene, jeg henviste til. I BSBI Handbook 4, Willow and Poplars, hedder det om S. viminalis, at griffelen er ca. 0,8 mm lang og grenene er op til 1,5 mm lange. Om S. triandra hedder det "styles very short and inconspicuous; stigmas short, spreading, marginate or bifid".

De er afbildede på følgende måde:

Hvilken graciøs pil? (Henry, det var også mest griffelgrenene, jeg henviste til. I BSBI Handbook 4, Willow and Poplars, he)
Stig Madsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (668 x 423)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#15 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 19:21. Emne: Hvilken graciøs pil?
^ emarginate, naturligvis, ikke marginate

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#16 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 20:55. Emne: Hvilken graciøs pil?
Hej Stig

Du har ret i, at ved beskrivelse af griffellængder hos Pil skal man holde tungen lige i munden. Jeg sidder og studerer problemet i øjeblikket, men bliver nok ikke færdig i aften.

Salix Xmolissima er lavet flere gange, med lettere forskelligt resultat - osse i griffellængden. Jeg nævnte den bastard, fordi et af Kens billeder så ud til at vise en regelmæssig og tæt fintakket bladrand. Hvilket passer med den almindeligste udgave af Bølget Pil i Danmark. Men det senere billede har tilsyneladende ikke fintakket bladrand. Hvilket gør ID som Bølget Pil mindre sandsynlig. Og ID til ren Mandel-Pil har hele tiden været udelukket - efter min mening.

Derimod er Lådden Pil stadig en mulighed. Den har nemlig lange "griffelgrene" og næsten helrandede løvblade - begge dele akkurat ligesom den rene art, Bånd-Pil.

fortsættes.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator