Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Artsoprettelse og -redigering -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(155)
#10 Svar postet d. 25-05-13 kl. 22:59. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Ha, det var jo kun et spørgsmål om tid, før det blev opdaget Det er mig, der har gjort det. Kæmpefluen Harald blev navngivet på Molslab af Ellinor Bro Larsen. Men der er flere særdeles iøjnefaldende snyltefluer, bl.a. Tachina fera, som i lokalt Molslab-lingo i et par år har heddet Mellemfluen Oskar, fordi Oskar LP Hansen er Molslab-sommerformidler og med sit talent bliver en af fremtidens naturhistorikere (det var ham, der fandt stor kamløber for nylig).

Vi mangler nogle fede navne, som folk kan huske.... Men hvis det falder alt for mange for brystet, at vi nu også har en mellemflue i "rækken" af snyltefluer, lader vi den bare hedde Tachina fera igen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#11 Kommentar postet d. 26-05-13 kl. 00:01. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Hej Morten

Nå, det er dig som er ophavsmanden

Ja, men du var skam også den første jeg tænkte på, men du efterlod ingen spor efter dig i historikken. Jeg glemte i farten, at du jo har særlige privilegier, som f.eks. at ændre overskrifter

Tak for forklaringen om Oskar. Jeg vidste, at det ikke var grebet ud af den blå luft

Ja, der er vist stemning for at vende tilbage til Tachina fera, men Oskar forsvinder aldrig mere ud af min hukommelse efter det her. Så du har ret. Stærke navne bliver hængende.

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Magnus Vest Hebsgaard
#12 Kommentar postet d. 26-05-13 kl. 00:19. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Jeg synes som Ole i #4. Kæmpefluen Harald er jo et sjovt lille (og gammelt) påfund som alle kender, men hvem i alverden skulle kende baggrunden og meningen med det hjemmestrikkede lokale navn Mellemfluen Oskar? Og når folk så (helt seriøst) begynder at kalde den det... Det minder mig lidt om Tom N.''s kamp for at indføre navnet Ædel Bjergridder (or something like that!) til Mnemosynen og om Michael Fibiger og Morten Top-Jensen''s navne i ''Danske Sommerfugle'' fra 2009.

Mvh.,

Magnus

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(155)
#13 Svar postet d. 26-05-13 kl. 09:08. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Nu skal det ikke være en diskussion for eller imod Oskar som sådan, men pointen med danske navne er ikke taksonomi. Det har vi latinen til. Pointen med danske navne er genkendelighed.

Den eneste grund til, at baggrunden for Harald blev mere end almindelig kendt, var, at jeg for 10 år siden skrev historien om navnet, fordi Henrik Enghoff havde fortalt mig den. For 20 år siden gloede vi alle i Vesteuropas Insekter uden at ane, hvad Harald handlede om. Men vi syntes, det var sjovt.

Nogle navne sparker røv, andre gør ikke. Smalvejbier, tapetserfugleedderkopper og rørkartespindere er måske nok opfundet af fagfolk, men de kommer aldrig til at slå an. Det er der til gengæld andre gør, enten fordi de giver mening, eller fordi de er genkendelige. Om det så lige bliver Bettefluen Bitten, står så hen i det uvisse

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(155)
#14 Svar postet d. 26-05-13 kl. 09:15. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
I øvrigt er selv latinen jo irriterende inkonsekvent. Nogle arter hedder enormt præcise navne som albipes, albilabris, ruficornis etc., mens andre hedder ekebladella, panzeri eller goodeniana.

Til Magnus: Nu er Molslab jo stedet, hvor Harald fik navn. Helt "lokalt" vil man derfor næppe kunne kalde Oskar. Der er en linje i galskaben

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Oskar Liset Pryds Hansen

Svaraktivitet:

(1)
#15 Svar postet d. 26-05-13 kl. 09:31. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Jeg havde egentlig besluttet ikke at blande mig, fordi jeg måske er en lille smule farvet i denne diskussion

Men jeg vil alligevel fremhæve et par vigtige pointer her, nemlig at 1) et dansk, lidt opsigtsvækkende navn virkelig kan få folk som ikke vanligvis har den store naturinteresse til at blive interesserede. Og hvis der er noget naturen har brug for, så er det folk der er interesserede i den og bekymrer sig om den. Nu er det selvsagt ikke mig der har fundet på navnet, men den kunne hedde så meget andet, bare det for den almindelige dansker er til at huske!

2) Det gamle navn forsvinder ikke. Der er ikke tale om at et navn må lade livet til fordel for et nyt. Systematikken i navnet er der stadig, den hedder stadig Tachina fera. Når jeg formidler naturen på mols bruger jeg i flæng (selvfølgelig med forklaringer) Danske, Latinske, Engelske, Svenske, Norske, Tyske og endda gamle danske navne på de arter vi støder på. Fordi de supplerer hinden pisse godt! Og fordi når man har flere navne at hænge et dyr op på, tro det eller ej, er der større chance for at huske det. Hvem kan ikke huske gransangeren bedre når de ved at den på engelsk hedder common chiffchaff? Hvem glemmer hvordan lampretten ser ud, når man har fået at vide at den tidligere (i hvert fald i jylland) hed niøjn eller niøyer på Norsk? Og det er netop det det handler om for mig, at få folks interesse for de arter vi har i Danmark og lade folk få et forhold til arterne. Det er nu en gang lettere med et navn man kan forholde sig til.

Bliver det så ved at være sjovt hvis der kom en miniflue? Nej måske ikke, men som regel bliver kreativiteten større med tiden. Og jeg vil da så inderligt håbe at mange af de andre almindelige som sjældne insekter og edderkopper får ikke bare et dansk navn, men et dansk navn der er til at huske. Navne der gør arterne lettere at huske og supplerer ens eget netværk (eller systematik om man vil) af ophæng for hver art. Det er stærkt tiltrængt!

Mvh Oskar LP Hansen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#16 Kommentar postet d. 04-06-13 kl. 16:38. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Tak for alle indlæg i denne tråd. Nu virker det, så man får navnet, når man googler, og det er vægtige argumenter, som Morten og Oskar kommer med i formidlingshenseende. Så de to verdener må kunne leve side om side

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(155)
#17 Svar postet d. 04-06-13 kl. 16:53. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Anni, du er en knag . Vi ser, om det slår an, og hvis det gør, er det fedt - hvis det ikke gør, er der nok alligevel andre, større problemer i denne verden!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#18 Kommentar postet d. 04-06-13 kl. 17:06. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Tak, Morten

Så ser vi, hvad fremtiden bringer af sjove danske navne derude i kratluskerfelten

God fornøjelse med formidlingen

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#19 Svar postet d. 14-08-13 kl. 18:57. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Ja og så må man heller ikke glemme, at idéerne med at klassificere alt med latin, først kom til ret sent. Man har jo i århundreder været nødt til at navngive velkendte planter og urter med navne som kunne bruges i folkemunde. Det gør vi jo sådan set stadig, selvom den latinske klass. har vundet udbredelse. Der ligger mange gode historier og spændende viden gemt i de gamle navne.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator