Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jette Anitha Hansen
#10 Kommentar postet d. 31-07-13 kl. 00:34. Emne: Brun svamp
Jeg kan ikke lade være med at tænke Kokos-mælkehat under Birk og lugtbeskrivelsen, som er sødlig og kokosagtig. Men vi kommer nok ikke videre uden de vigtige oplysninger om mælkefarve og smag, eller hvad...?

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#11 Kommentar postet d. 31-07-13 kl. 00:36. Emne: Brun svamp
I og med at den ikke afgav lyde kan Trompetsvamp hermed udelukkes.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#12 Kommentar postet d. 31-07-13 kl. 00:59. Emne: Brun svamp
Rart med lidt humor blandt "svampenørderne" Niels

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#13 Kommentar postet d. 31-07-13 kl. 01:27. Emne: Brun svamp
Ja, Trompetsvamp kan jeg kende når jeg hører den! Med mindre der findes en underart med sordin...

Det er nu på en sær måde tilfredsstillende, når spørgsmål ikke sådan lige kan besvares tilfredsstillende!

En sandsynligvis fuldstændig ordinær svamp er nu skyld i, at jeg får udvidet mit kendskab til svampe betydeligt! Fra et udgangspunkt tæt på nul, indrømmet, men alligevel...

Skønt med kendere/eksperter som ikke lader sig nøje med mindre end helt sikkert

Svampene står lige her - se linket HER og jeg besøger dem igen en af de nærmeste dage, så vi kan få alle detaljer på bordet

Er der detaljer, jeg skal huske at dokumentere (udover de allerede nævnte) inden jeg æder/drikker dem, så sig endelig til.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#14 Svar postet d. 31-07-13 kl. 05:40. Emne: Brun svamp
Den er for stor og kraftig til Kokos-mælkehat Jette, og farven er ikke i øjet - alt det jeg kan læse ud af kommunikationen her og hvad jeg ellers kan se peger efter min mening entydigt på Mose-mælkehat Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#15 Svar postet d. 31-07-13 kl. 16:03. Emne: Brun svamp
er med på Mose-Mælkehat (idet Kokos-Mælkehat bør være "umwerfend" kokosduftende) - dennes klare "mælk" skimtes vel også på #9!

Mose-Mælkehat skal man mig bekendt ikke sætte tænderne alt for meget i

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#16 Kommentar postet d. 31-07-13 kl. 16:31. Emne: Brun svamp
I denne lukkede kreds kan jeg i al fortrolighed afsløre, at jeg er helt med på Mose-Mælkehat. Faktisk har jeg allerede indtastet observationen som sådan.

Det skal dog på ingen måde afholde mig fra at fremskaffe de uigendrivelige beviser

Besværet kan måske lære mig at gøre ordentlige observationer første gang!

Lugten kunne godt have et indslag af kokos, men det var klart blandet med noget andet - og karry er et godt bud. Og så må jeg se om jeg kan vride noget saft af den.

Tak for ''advarslen'', Henrik. Jeg nøjes med et enkelt bid

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#17 Kommentar postet d. 31-07-13 kl. 20:05. Emne: Brun svamp
I har ret, jeg trækker mit forslag tilbage - alle oplysninger, fotografierne og det sparsomme farveløse mælk må indikere Mose-mælkehat.

Skulle være giftig, men smage mild,- så bare spyt` ud

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Ronald Toft
#18 Kommentar postet d. 02-08-13 kl. 14:00. Emne: Brun svamp
Det må være Mose-mælkehat

lugten af Karry træder især frem ved tørring under hatten har den ofte en lys zone

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator