Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#10 Svar postet d. 27-09-13 kl. 09:39. Emne: formentlig en rødblad, men hvilken? blåbladet eller sortblå?
Bedre sent end aldrig

Jeg synes ikke at stok og hatovrefladen er skarpe nok til at afgøre om det ikke skulle være Entoloma atrocoeruleum, i stedet for. Kunne du ikke tørre et friskt eks. til mig Casper?

Brug også luppen til overfladerne og til at se om lamelæggen er håret eller ej.

Gode kendetegn på arten er omtrent glat hat og stok, først lidt blålige lameller, med håret æg, der godt kan være en smule farvet, men ikke savtandet som hos denne art!

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Casper Katborg
#11 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 12:09. Emne: formentlig en rødblad, men hvilken? blåbladet eller sortblå?
argh, nu havde jeg lige tastet den ind så må du jo sende mig for KS.

jeg tror måske stadig jeg har den tørrede liggende af samme grund, ellers må jeg jo en tur derover og se om jeg kan finde en ny.

det kan endda være jeg skal smutte ind forbi dig med den friske svamp hvis det er?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 27-09-13 kl. 12:31. Emne: formentlig en rødblad, men hvilken? blåbladet eller sortblå?
Du er velkommen med et tørret eks. Casper, det er altid svært med et friskt der er taget senere fra "samme sted", det er ikke sikkert det er det samme selvom det ligner!

Jeg har ikke haft meget tid til svampene i år, og har prioriteret andre lokaliteter end Hørby Lunde, selvom den og området ved Funder Å bestemt har været i tankerne.

Du skal ikke tage dig af en evt. afvisning i kval. der er altid en risiko, ikke mindst når man først bliver klogere, eller får tid lang´tid senere.

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator