Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Casper Katborg

Svaraktivitet:

(9)
#10 Svar postet d. 27-09-13 kl. 10:07. Emne: Albino-rørhatte under birk?
ok, jeg forstod godt svampen i denne tråd var albinovarianten af den røde.

Jeg funderede over om der var en albinovariant af den brune birkerørhat og om man så kunne skelne den fra den hvide birkerørhat hvis man fandt den i felten.

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#11 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 10:27. Emne: Albino-rørhatte under birk?
Jeg undrer mig over, at der bliver snakket om giftvirkninger ved Birke-Rørhat ... jeg troede ikke det var tilfældet ...

Er det giftvirkning i rå tilstand - eller i det hele taget??

hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 27-09-13 kl. 11:16. Emne: Albino-rørhatte under birk?
Hej Bodil

Ja, rå birke-rørhatte skal man i alle tilfæde holde sig fra, da mange får en ordentlig gang mavekneb af dem. Det´ser ud til at det er værst ved dem rødbrunlige hatte og stærkt misfarvet kød (Rød Birke-rørhat, Aspe-rørhat mv.), hvor der også kendes "intolerencer" på grundigt tilberedte rørhatte.

Det bedste er at vide hvilke arter præcist man spiser, og ikke at spise for meget de første gange.

Selv har jeg ingen problemer med nogle af birkerørhattene.

Generelt er svampe tungt fordøjelig kost, hvorfor de også frarådes til små børn!

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#13 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 11:20. Emne: Albino-rørhatte under birk?
Tak for det, Torbjørn.

Generelt nyder jeg også kun rørhattene i tilberedt stand - og har da heller ikke hidtil haft nogen negative reaktioner på de måltider (som trods alt heller ikke forekommer dagligt )

hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator