Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Vejr og vind -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
#10 Kommentar postet d. 29-10-13 kl. 13:04. Emne: Vindmåling, siden hvornår?

Hej Bo: Det er selvfølgelig en god pointe at lufthavnene længe må have haft brugt højteknologiske vindmålere i forbindelse med landende fly, men spørgsmålet er om de ikke blot har målt vinden i forhold til en sikkerhedsgrænse, og ikke nødvendigvis en specifik måling.

Hej Rasmus: Det er interessant, at man ifølge linket både har fået flere vindmålere op og disse nu også måler langt hyppigere end tidligere. Der er jo ingen tvivl om at "1 måling i timen" i orkanen 1999 har langt mindre sandsynlighed for at opfange en vindstødsrekord eller middelvindsrekord end "6 gange i timen" i 2013. Det lyder også vildt, at der før 1999 kun blev målt i vindmålerne hver tredje time. Dette betyder jo reelt set at vindmålerne kunne risikere at misse stormen fuldstændig!

Hej Erland: Du har måske ret, men Rasmus'' link efterlader igen mit spørgsmål på jorden, for hvad menes med "før 1999" - hvor længe har man reelt set målt med disse vindmålere i Danmark? Hvis de er blevet udviklet så meget gennem de sidste 14 år, har man så overhovedet haft dem før 1990?

I mine øjne er måling af både middelvind og vindstød lige mangelfulde. (De er pålidelige nok, men man skal nok være varsom med at vurdere denne og vores kommende orkaner ud fra rekorder).

Hej Hans Ø: Det er et godt spørgsmål om man tager højde for at en skypumpe rammer en vindmåler eller om man "sorterer" sådanne resultater fra.

Hej Hans P: Ja, og det er jo disse vindstødsskader som man tidligere har vurderet samtlige orkaner ud fra via Beaufort-skalaen.

Summa Summarum må vel være at overskriften "Højeste vindhastigheder målt i Danmark" er sand nok, mens at det næppe er tilfældet, at det er det højeste vindhastigheder der er forekommet i Danmark. Det kunne dog stadig være interessant at vide hvornår man begyndte at lave målinger med højteknologiske vindmålere hver tredje time i Danmark.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Hans Petersen
#11 Kommentar postet d. 29-10-13 kl. 13:15. Emne: Vindmåling, siden hvornår?
Det skal måske tilføjes, at DMI Røsnæs, ved visse vindretninger, måler 3-5 sekm. for meget. Fyret står ovenpå en skrænt, hvor luften skal presses over.

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#12 Kommentar postet d. 29-10-13 kl. 13:35. Emne: Vindmåling, siden hvornår?
Nej, vi vil ikke have dopede vindmålinger

Vi vil have clean meteorologi !

Besvar | Kommentér

Rasmus Bisschop-Larsen

Svaraktivitet:

(2)
#13 Svar postet d. 29-10-13 kl. 13:52. Emne: Vindmåling, siden hvornår?
Der er også nogen der påstår at regnmåleren på Røsnæs står inde i en hæk. Jeg ved også at vindmåleren på Tåsinge står lidt i læ i visse vindretninger (mest vestlige).

Men tilbage til sporet: Brian hvis du gerne vil have et godt svar foreslår jeg du spørger DMI direkte (f.eks. på kommunikation@dmi.dk).

Mvh Rasmus

Besvar | Kommentér

Hans Petersen

Svaraktivitet:

(4)
#14 Svar postet d. 29-10-13 kl. 13:59. Emne: Vindmåling, siden hvornår?
#13 Rasmus.

Jeg er landmand på Røsnæs, og min regnmåler står som den skal. Jeg ved godt, hvor meget eller hvor lidt det regner her. Det er ikke helt skævt.

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen
#15 Kommentar postet d. 29-10-13 kl. 15:36. Emne: Vindmåling, siden hvornår?
Jeg har flyttet tråden over i Vejr og vind.

Ifølge DMI selv, har de målt vind siden midten af 1800 tallet.

- se linket HER

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator