Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
#10 Kommentar postet d. 15-11-13 kl. 09:26. Emne: Hvilken mælde?
Hej Carlos

Ikke umuligt.

Hvis du altså mener ovennævnte lille mærkelige Svine-Mælde, som jeg fandt på en strand for 35 år siden. Belægget er kaldt Atriplex patula og afleveret til Dansk Herbarium i København for længst (tror jeg da nok), men det sted er lukket ned! For tiden?

Jeg har kikket billeder af Atriplex glabriuscula var. acadiensis på internettet. Den varietet kunne sagtens gemme sig blandt danske mælder, uden at man ville lægge særligt mærke til den. Men de veludviklede løvblade ser anderledes ud, end dem hos Svine-Mælde. Så hvis man forsøger at finbestemme sådan noget, kan den nok ikke passes ind i nogen af de danske arter. Forhåbentlig er den heller ikke til stede i Europa.

For øvrigt synes jeg, at den dér "acadiensis" ser rigeligt forskellig ud fra dansk Atriplex glabriuscula (Tykbladet Mælde). Jeg vil ikke umiddelbart tro på, at det kan være samme art. Nordamerikanske mælde-forskere har vist et meget bredt artsbegreb?

Jeg kan ikke gøre mere ved problemet, før Dansk Herbarium eventuelt genåbner.

.

.

hilsen fra HENRY

PS - til Carlos: du mener forhåbentlig ikke, at Terkels mælde-billeder her i trådstarten eventuelt kunne være Atriplex acadiensis? De ligner meget høje planter af Svine-Mælde.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#11 Kommentar postet d. 15-11-13 kl. 11:27. Emne: Hvilken mælde?
Hej Terkel

Jeg havde ikke set din protest (#9), da jeg skrev indlæg # 10. Derfor den lidt mærkelige henvisning.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Carlos Hernandez Garrido
#12 Kommentar postet d. 15-11-13 kl. 14:44. Emne: Hvilken mælde?
Hej Henry, det var de 35 år gamle mælder, jeg mente. Denne "acadiensis" skulle jo være mindre end Svine-Mælde, som også kan være ret lille.

Her er et link til noget, som kunne ligne små eksemplarer af Svine-Mælde, men som er bestemt til "acadiensis", en slags marsk-mælde.

Carlos

Besvar | Kommentér

Carlos Hernandez Garrido
#13 Kommentar postet d. 15-11-13 kl. 14:45. Emne: Hvilken mælde?
Glemte linket:http://unbherbarium.ca/node/59833

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator