Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Petersen
#10 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 11:43. Emne: Hvilken tør frøstand?
Ja, frøkapslen (buddiken) indeholder utallige frø, som kun er lidt større end birkes.

Og de skal absolut ikke bruges som sådan (birkes), frøene er dem der indeholder størst koncentrationer af de giftige stoffer. Jeg har set angivelser af dødelig dosis på 100-150 frø for voksne personer (og betydelig mindre for børn).

Men man skal vel ikke være mere bange for at dyrke Bulmeurt i haven end som så mange andre meget giftige almindelige haveplanter. - se linket HER Men man skal selvfølgelig være opmærksom på og have respekt for deres giftighed.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#11 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 14:16. Emne: Hvilken tør frøstand?
Hej Kim og Henry

Sikke en masse spændende I har kunnet fortælle om denne plante. Jeg tror på, at den er blevet plantet af dem, som opholdt sig på slottet. Mon den også er blevet brugt til at skaffe sig af med fjender?

Der er ikke 4 store frø i disse kapsler, men netop mange små på størrelse med birkes

Kim, jeg har allerede skaffet mig af med det hele, så den kommer ikke til at stå i haven, selvom det var fristende, fordi den er så flot

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#12 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 19:35. Emne: Hvilken tør frøstand?
Ja - Ups

Jeg fik lige Bulmeurt til at tilhøre Rubladfamilien - den familie har nemlig en 4-delelig spaltefrugt.

Men Bulmeurt hører jo til Natksyggefamilien med buddike og mange små frø.

Undskyld min forvirring !

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#13 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 21:39. Emne: Hvilken tør frøstand?
Hej Bent

Tak for rettelsen. Det er godt, at du bare havde taget fejl, for så passer det hele jo sammen

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#14 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 22:00. Emne: Hvilken tør frøstand?
Så kan tråden lukkes og jeg siger tak til alle for svar og spændende indlæg

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator