Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Rasmussen
#10 Kommentar postet d. 20-11-13 kl. 23:16. Emne: Trompetblad - Sarracenia
Der kan diskuteres og filosoferes meget langt og bredt om "floraforfalskning", invasive arter og deslige. Emnet fortjener en selvstændig tråd, hvis man for alvor vil tage det op. Så vidt jeg er orienteret ser det heldigvis ikke ud til at Sarracenia er "invasiv", dvs. danner omfattende bestande som kvæler den oprindelige vegatation. Men nogen af de indførte vækster gør: Jeg har set et et smukt stykke skånsk åbred (Alamaån ved Laxbro) med en rig og varieret vegetation blive kvalt i kæmpe-balsamin i løbet af to år. Kæmpe-balsamin er på Naturstyrelsesn sorte liste og aldeles uønsket. En af ofrene ved Laxbro var den sjældne og interessante kalmus, som givetvis også oprindelig er indført som "floraforfalskning", men da den forstår at holde sig i skindet, er den blevet accepteret som et velkomment element

FinnR

Kommentér

Finn Rasmussen
#11 Kommentar postet d. 20-11-13 kl. 23:29. Emne: Trompetblad - Sarracenia
- Listedeltagerene har sikkert også lagt mærke til den naragtigte ramsløgkult blandt amtørgastronomer i de snakkende klasser. Desværre medfører interessen for den ildestinkende vækst, at uvidende folk planter den ud - man ligefrem købe frø og løg på nettet og i "økologiske" urtekramsforretninger. Som vi alle ved, kan den være sædeles invasiv og har bl.a. kvalt den interessante vegetation i Døndalen på Bornholm. Det har også heddet sig, at den var indført (floraforfalskning?), men det er vist omdiskuteret. Den smager i øvrigt ikke spor bedre end hvidløg, og der er absolut ingen seriøs evidens for at den er sundere eller bedre på på nogen måde

FinnR

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#12 Kommentar postet d. 20-11-13 kl. 23:48. Emne: Trompetblad - Sarracenia
-og kan man ikke li´ hvidløg, kan man heller ikke li´ ramsløg...

Må jeg be´ om et dejligt skalotteløg

Kommentér

Martin Tversted
#13 Kommentar postet d. 21-11-13 kl. 09:00. Emne: Trompetblad - Sarracenia
Meningen med at starte denne tråd var egenligt også at dele lidt billeder. Området derude er helt fantastisk både hvad angår planter, fugle, svampe, krybdyr etc.

At stå foran disse så meget anderledes planter inde i en lysning i skoven var helt uvirkelig og selv de garvede botanikere, der har de rigtige holdninger, var dybt fascinerede. Om planterne skal blive der er jeg jo ikke den der skal afgøre.

De er ret lette at bekæmpe, ved jeg fra bekendte i USA, men jeg må også indrømme, at det ikke bliver mig, der gør det. Som en tråddeltager bemærkede udtrykker jeg lidt ambivalens her, men jeg er heller ikke professionel, så det forbeholder jeg mig retten til. Jeg er klar over at mange andre har mere skarpe meninger og det er fint.

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator