Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#10 Svar postet d. 09-12-13 kl. 08:38. Emne: Sangsvane?

Peter.

Det var nu også knopsvanerne, jeg hentydede til, da jeg skrev "gumpetung".

Nu har jeg så læst indlæggene igen, og så kan jeg da godt se, at min formuleringsevne i dette tilfælde ikke har været særlig god.

Jeg har også set på de tre fotos igen, og jeg synes fortsat, de tre ungfuggle ligner sangsvaner.

Mvh

Carsten

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#11 Svar postet d. 09-12-13 kl. 09:22. Emne: Sangsvane?
Hej Carsten,

Du skriver:

"De tre første (længst til venstre) er ad KNOPSVANER. Resten er SANGSVANER - 3 ungfugle og 1 ad. Det kan ses på næb- og hovedprofilen samt den mere "gumpetunge" kropsform."

Din sidste sætning fører entydigt tilbage til forrige sætning, og ingen vil derfor være i tvivl om at du mener at det er Sangsvanerne som kan kendes på " næb- og hovedprofilen samt den mere "gumpetunge" kropsform"

Nu siger du imidlertid at du derimod begrunder hvorfor Knopsvanerne er Knopsvaner (!),

Derfor vil det være godt at høre hvordan du rent faktisk er kommet frem til at de unge fugle er Sangsvaner.

Jeg er særlig nysgerrig fordi jeg på min skærm opfatter at de har sort tøjle, mørkere og højere næb end unge Sangsvaner har, og at deres tilspidsede haler rager ud bag fødderne.

Ps der er en del brugbare fotos af de to arters ungfugle i Netfugls galleri

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#12 Svar postet d. 09-12-13 kl. 11:57. Emne: Sangsvane?
Atter et godt kendetegn mellem ungfuglene er at Sangsvane er meget mindre kontrastrig i dragten.

Knopsvanerne ovenfor er derimod stærkt kontrastrige, som de bør være.

Den udmærkede felthåndbog Fugle i Felten nævner endvidere et femte, godt kendetegn, nemlig at Sangsvanens næb er lysere end hovedet. Omvendt hos Knopsvane

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Pedersen
#13 Kommentar postet d. 09-12-13 kl. 22:09. Emne: Sangsvane?
Tja, så var mit oprindelige bud alligevel rigtigt. Set er i lyset af indlæggene, så var det mere held end forstand

Så til alle vil jeg sige mange tak for hjælpen - og en lærerig debat

Venlig hilsen

Jan

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator