Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Messmann
#10 Kommentar postet d. 17-12-13 kl. 17:19. Emne: Gammel fuglebog søges
Som jeg angav i svar #7 er gribbehistorien i al fald omtalt i Danmarks Fugleliv.

Vh, Anne

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(96)
#11 Svar postet d. 17-12-13 kl. 21:45. Emne: Gammel fuglebog søges
Jeg har ikke fundet bogen, du eftersøger. Men jeg har i hvert fald fundet beretningen om "Aadselfuglen" her:

E.Lehn Schiøler 1922: Nogle tilføjelser og bemærkninger til listen over Danmarks Fugle.- DOFT 16, 1-55.

Her kan man på side 36 læse, at "En ung han af denne for Danmark nye art blev skudt 30. august 1918 ved Ebbeskov pr. Faxe af Hr. Tømmerhandler Frederiksen, der gav fuglen til Hr. Hans Pedersen, i hvis samling den nu findes. Hr. Pedersen meddeler: Fuglen blev skudt kl. ca. 3 1/2 om Efttm. paa en afstand af 50 alen med harehagl."

Men det er jo ikke den eftersøgte bog desværre... Så jeg ved ikke, hvor meget hjælp det er. Enten er der en erindringsforskydning undervejs, eller også er teksten også publiceret i bogform et andet sted.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen
#12 Kommentar postet d. 17-12-13 kl. 22:06. Emne: Gammel fuglebog søges
Tak for jeres indsats!

Ingen erindringsforskydning, og jeg har både Schiøler og Heilmann/Manniche, men jeg satser på bogen af Hans Hvass fra 1947, som er det eneste spor jeg har......

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(96)
#13 Svar postet d. 17-12-13 kl. 22:15. Emne: Gammel fuglebog søges
Nu havde vi afskrevet Lehn Schiølers "Danmarks Fugle" tidligere. Men jeg tjekkede nu alligevel. Og i bind 3 er beretningen om Ådselsgribben faktisk gentaget med bl.a. citat fra ovennævnte artikel fra DOFT.

Besvar | Kommentér

peter sunesen
#14 Kommentar postet d. 17-12-13 kl. 22:31. Emne: Gammel fuglebog søges
Ja, den historie står flere steder, men bogen jeg søger er som sagt kun om meget sjældne fugles forekomst i DK op til udgivelsestidspunktet. En slags finderberetninger fra svundne tider. Oldefars greatest mega-hits

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(96)
#15 Svar postet d. 17-12-13 kl. 22:46. Emne: Gammel fuglebog søges
Jeg er i hvert fald blank. Men du skrev også et sted, at den eftersøgte bog var skrevet i en causerende stil, og det kan man i hvert fald ikke sige om "Danmarks Fugle" ...

Hans Hvass'' bog kender jeg kun af navn. Held og lykke i din videre søgen!

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen

Svaraktivitet:

(3)
#16 Svar postet d. 12-01-18 kl. 17:01. Emne: Gammel fuglebog søges
Nu er den en ældre tråd, men jeg har netop selv fået "Sjældne danske Fugle" af Hans Hvass fra 1947 med stregtegninger af Johannes Larsen.

Gammel fuglebog søges (Nu er den en ældre tråd, men jeg har netop selv fået "Sjældne danske Fugle" af Hans Hvass fra 1947 m)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#17 Kommentar postet d. 12-01-18 kl. 17:02. Emne: Gammel fuglebog søges
Og her er hvad der står om Aadselgribben.

Mon ikke det alligevel er den?

Gammel fuglebog søges (Og her er hvad der står om Aadselgribben.
Mon ikke det alligevel er den?)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

peter sunesen
#18 Kommentar postet d. 12-01-18 kl. 17:57. Emne: Gammel fuglebog søges
Tak Karen, ja det ER den jeg søgte!

Fandt den selv efter nogle måneder, men glemte at skrive det her.......

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#19 Kommentar postet d. 12-01-18 kl. 18:01. Emne: Gammel fuglebog søges
Det var godt du selv fandt en løsning, Mogens

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator