Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#10 Svar postet d. 03-02-14 kl. 21:19. Emne: Ildporesvamp?
det tør jeg ikke helt byde ind på. Jeg synes de er lidt forskællige i porefarverne - se linket HER=

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#11 Kommentar postet d. 03-02-14 kl. 21:25. Emne: Ildporesvamp?
Kan du også svare på, hvoraf navnet "ildporesvamp" kommer?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#12 Svar postet d. 03-02-14 kl. 21:31. Emne: Ildporesvamp?
Hej Bodil

Navnet Ildporesvamp må komme af at nogle flerårige udhulede poresvamp i det mindste siden jernalderen er brugt til at transportere ild med, det gælder i det mindste helt sikkert for Tøndersvamp!

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#13 Kommentar postet d. 03-02-14 kl. 21:50. Emne: Ildporesvamp?
Hej Torbjørn, tak for det svar

Men det hjælper mig ikke til at identificere, hvad der gør, at man kalder svampene "ildporesvampe" -

Kan du sige mig hvad det er der f.eks. gør dem forskellig fra de andre træagtige poresvampe (læderporesvampe, er jo ikke træagtigt )

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#14 Svar postet d. 03-02-14 kl. 21:57. Emne: Ildporesvamp?
Bodil de store, tykke poresvampe kan holde på ild, eller i det mindste kan det ulme i indmaden vel især den del der kaldes "trøsken", for Tøndersvampens vedkommende tror jeg det kunne være i myceliet som ligger bagerst i svampen ind mod træet. Søg eventuelt under tøndersvampe

Sådan noget er små tyndkødede poresvampe ikke egnede til!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#15 Kommentar postet d. 03-02-14 kl. 22:04. Emne: Ildporesvamp?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3183)
#16 Svar postet d. 04-02-14 kl. 13:58. Emne: Ildporesvamp?
Dit eget bud er sikkert godt nok. Svampenavngivning ligger for mange arter langt tilbage i tiden, så det kan være svært at følge, men det har ofte været morfologiske træk, som inspirerede til et navn. I nyere tid er der stærk tendens til, at en svampeslægt skifter navn, hvis dens systematiske position ændres, altså at den skifter latinsk slægtsnavn.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator