Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. marts 2014

Habitatødelæggelse, stor vandsalamander og andet

Hej. Jeg kom forbi et lille vandhul her igår som jeg kender rimeligt godt fra min barndom. Til min gru kunne jeg konstatere en massiv oprensning af vandhullet samt fældning af en god del træer rundt om det (det står inde i en løvskov). Jeg har selv fundet stor vandsalamander og butsnudet frø (måske det faktisk er spidsnudet frø eller springfrø) i vandhullet og kom således til, at tænke på om ikke der er nogle love der er blevet overtrådt her? Evt. kan vandhullet vel indberettes som et område der kræver særlig beskyttelse?

Jeg ved ikke hvornår selve oprensningen og fældingen er sket, men sagen er den, at forvaltningen af området vidst har skiftet hænder her fornylig, og de nye forstfolk er ualmindeligt hårde imod parken og områderne omkring i forbindelse med oprydningen efter stormen, og det er ikke på den gode måde. Men hvad gør man så ved det?

Det drejer sig om Forstbotanisk have i Århus, og selve vandhullet er placeret lidt derfra, på den anden side af Skovridervej.

Jeg ved ikke meget om de politiske processer, men jeg tænker, at der måske er nogle herinde der gør? - Jeg vil gerne køre forbi igen en dag og tage nogle billeder hvis det er nødvendigt, desværre har jeg ikke nogle billeder fra før den nye håndtering af området.

Mvh

Frederik

De senest indberettede arter i Naturbasen: