Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#10 Svar postet d. 22-03-14 kl. 17:43. Emne: ER dette en Sule?
Ja, det ligner rider nederst på klippevæggen - hos rideungen er hoved, hals og vingespidser og underside hvid med glinsende gullige eller grålige dunspidser. Kroppens overside tæt marmoreret med gråhvidt, flødefarvet eller gråbrunt.

De fleste mågearter har et distinkt mønster af sorte pletter på hovedet, mere diffust marmoreret mønster på kroppen; måske noget af det følgende kan bruges i sammenhængen?

Stormmåge – blegt gulgrå med kraftige, sorte pletter, klatter og bånd over hele hovedet og mørkebrune, mere udflydende tegninger på kroppens overside. Altid en stor, sort plet nederst i panden, ved siden af overnæbbets basis. Tegningerne ligner mest hættemåges, men næbbet er grålilla med gulrosa spids.

Hættemåge – lyst kanelbrun med kraftige brunsorte pletter og bånd på hovedet og hele kroppens overside. Pletterne kan f.eks. danne bånd langs issens side og tværs over det bageste af issen, og tit er det nederste af panden sort. Næb grårosa med mørk spids. Fødder grålilla.

Sølvmåge – overside bleggrå med svagt okkergult anstrøg. Kroppens overside er tæt marmoreret med gråbrunt. Hovedet har talrige, gråsorte og sorte pletter, størst bagtil på issen og i nakken, men mest som små spætter forrest på issen, på pande og tøjler. Næb sort med gulrød spids.

Sildemåge – Ligner meget sølvmågeunger, men normalt med svagt kanelbrunt anstrøg, navnlig på strube og underside, kraftigere pletter på isse og pande og noget mørkere fødder.

Svartbag – Ligner sølvmågeungen men blegere og ligesom renere i farven og hovedets sorte pletter små, distinkte, mere rundede, mere spredte og mangler næsten altid inden for selve øjenområdet. Fødderne betragteligt grovere.

(Kilde: Harrison: Europas fugles reder, æg og unger.)

Ungen på fotoet øverst i tråden her, tør jeg ikke udtale mig om, men måske er det en sølvmåge...

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Larsen

Svaraktivitet:

(144)
#11 Svar postet d. 22-03-14 kl. 18:11. Emne: ER dette en Sule?
Jeg vil helt sikkert mene at det er en Sildemåge unge på billedet.

Prøv at sammenligne med den unge Sildemåge på dette billede.

Sildemåge ungerne ser mere stor skellet ud.

Mvh. Hans Henrik.

ER dette en Sule? (Jeg vil helt sikkert mene at det er en Sildemåge unge på billedet.

Prøv at sammenligne med den un)
Hans Henrik Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (761 x 656)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torben Bach
#12 Kommentar postet d. 22-03-14 kl. 18:55. Emne: ER dette en Sule?
Hej Jan.

Til dig har jeg en anden fugl jeg tror du har svaret på.

Jeg syntes ikke selv at jeg kan finde den i mine fuglebøger, men har på fornemmelsen at jeg skal kikke på en ride.

De sorte ben og det tynde gule næb kan jeg ikke rigtig finde hos mågerne.

Har du et bud på den?

Mvh Torben.

vs. den er også fra Helgoland.

ER dette en Sule? (Hej Jan.
Til dig har jeg en anden fugl jeg tror du har svaret på.
Jeg syntes ikke selv at jeg kan )
Torben Bach har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 799)
Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#13 Svar postet d. 22-03-14 kl. 19:06. Emne: ER dette en Sule?

Det er en AD RIDE. Den kan kendes på sine sorte vingespidser og sine sorte fødder.

Mvh

Carsten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#14 Kommentar postet d. 22-03-14 kl. 19:21. Emne: ER dette en Sule?
Tak for dit svar Carsten.

I skal alle have tak fordi i gav jer tid til at svar og uddybe jeres svar.

Mvh.

Torben Bach.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator