Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tamara Lara Furrer
#10 Kommentar postet d. 09-04-14 kl. 19:19. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Så fandt jeg en ny.. synes den ligner gyldengrå munkehat aller mest og den smager og dufter fantastisk (også med larve) ;)

Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp? (Så fandt jeg en ny.. synes den ligner gyldengrå munkehat aller mest og den smager og dufter fantasti)
Tamara Lara Furrer har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (868 x 891)
Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#11 Kommentar postet d. 09-04-14 kl. 19:20. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
I snit

Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp? (I snit)
Klik på billedet for original størrelse (1033 x 691)
Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#12 Kommentar postet d. 09-04-14 kl. 19:21. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
og macro på lamellerne

Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp? (og macro på lamellerne)
Klik på billedet for original størrelse (909 x 718)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#13 Svar postet d. 10-04-14 kl. 18:28. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Hej Tamara.

Der burde ikke være nogen forvekslings muligheder nu. Min og Torbjørns bestemmelse kan du helt sikkert stole på. Gyldegrå munkehat er ikke nævnt som spisesvamp i mine bøge men er ikke giftig.

Du burde snart kunne finde vårmusseron som er en af mine favorit spisesvampe om foråret. Kan måske findes i Ravnebjerg Skov og Stengade Skov, der ligger ikke så langt fra dig. Gran-svovlhat kan også findes nu. Og så er der jo morkler hvis man er rigtig heldig.

God svampejagt.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#14 Kommentar postet d. 10-04-14 kl. 18:34. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Tusind tak for svar og tip! Den står som spisesvamp i en af mine svampebøger og da den dufter rigtig godt og smager godt, så kunne jeg godt finde på at prøve en anden gang. Nu er eksemplarerne i komposten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#15 Svar postet d. 11-04-14 kl. 07:42. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Ja arten er typisk, og efter mine oplysninger også spiselig. Men den er variabel i udseende, og de kan af ukyndige let forveksles med andre svampe.

Tamara, hvis du plukker den samme sted næste gang hvor den har samme udseende, så må det være ok at spise den "!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator