Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
#10 Kommentar postet d. 28-04-14 kl. 21:46. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
det er også forkert tråd du bruger. Den fra Skamlingsbanken fik jeg aldrig hentet nyt materiale fra. Den svamp du har kigget på er fra denne tråd - se linket HER

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#11 Kommentar postet d. 10-06-14 kl. 06:09. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Hej Torbjøn. Har du set svaret fra Eva om at du har mikroskopieret en forkert indsamling.

Nu var Eva heldigvis vågen og reagerede, men ellers er tråden et klokkeklart eksempel på hvor farligt det er at stole blindt på mikroskopiering, uden skelen til udseende. Erik Rald som er ekspert i arten havde jo bestemt svampen til ventricosum og det burde have fået alamklokkerne til at ringe.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 10-06-14 kl. 08:17. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Hej begge

Ja det er en fejl at jeg besvarede og lagde mikrodetaljer ind på Evas svamp under tråden Entoloma ventricosum.

Thomas, der var ingen alarmklokker der ringede, fordi nærværende fund ikke ligner de fund af Entoloma ventricosum jeg har mikroskoperet (jævnf. Jørns og EAT´s svampe, den sidste fra svampeatlas).

Jeg har ikke Walleyns artikel, men har brugt Arnolds & Noordeloos artikel, herunder sammenlignet de to arter E. ventricosum og E. calthionis, som Noordeloos vist senere?, og i hvertfald Funga nordica, slår sammen til et.

Det materiale jeg har bestemt passer altså ikke perfekt med beskrivelserne i originalartiklen, men jeg kan ikke komme til andet end ventricosum efter FN og Noordeloos´ 2. del af den store monografi.

Jeg kan se at Thomas Læssøe i forbindelse med sin accept af en række indsamlinger, regner ventricosum for en variabel art.

Mvh,Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#13 Svar postet d. 15-12-14 kl. 10:24. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Hej Eva

Under oprydning fandt jeg svampen du sendte. Det ville være fint hvis du afsluttede tråden ved lejlighed, misforståelserne er redet ud, men svampen er desværre ubestemmelig!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator