Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
#10 Kommentar postet d. 26-05-14 kl. 16:58. Emne: En lille slørhat eller bare en simpel fnughat ?
Det er næppe pseudoamarescens som skal have bitter smag. Ifølge medfølgende nøgle mm. skal den ligne meget amarescens, en art jeg kender fra Grønland. Den har også bitter smag. så det tror jeg ikke - har du overvejet Galerina?!

Jeg ser gerne på den med mindre andre melder sig først

Torbjørn

- se linket HER

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#11 Kommentar postet d. 22-06-14 kl. 13:31. Emne: En lille slørhat eller bare en simpel fnughat ?
Thomas Læssøe har kigget på den og konkluderer: + øskner; cystider typisk med lange smalle halse og runde til næsten runde ret små hoveder (som vise hjelmhatte) og sporer ± tenformede, rustbrune, fint ru, ca. 9,5 x 5 µm, uden spirepore, mest (udelukkende?) 2-sporet. Alle væv med tydeligt pålejret pigment. Nøgler derfor ud i Galerina og vel i sideroides men kan ikke helt udelukke camerina og iøvrigt ser materialet ikke typisk ud for nogen (?) af dem.

Den er gemt til evt videre bestemmelse...

Altså hverken slørhat eller fnughat - tak for buddene :o)

Erik

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#12 Kommentar postet d. 22-06-14 kl. 13:33. Emne: En lille slørhat eller bare en simpel fnughat ?
Og så kom du jo nok nærmest torbjørn da du fokuserede på mel-lugten som er en typisk hjelmhatte-karakter :o)

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator