Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
#10 Kommentar postet d. 03-09-14 kl. 10:20. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Hej Thomas, Det skal jeg da nok

- men jeg (og I andre) bliver nok nødt til at stole mere på min opfattelse af farven (som jeg så kan beskrive)

Jeg har nemlig erfaring for, at farvegengivelsen på min smartphone er rødere, end det jeg ser med mine egne øjne

Den vokser her i byen, og jeg så dem også sidste år ... så jeg tager derhen og snupper een til sporeafkast

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3525)
#11 Svar postet d. 03-09-14 kl. 11:00. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Det kan nogen gange være svært at angive korrekt farve, evt kan man købe farvekort gennem svampeforeningen - se linket HER

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#12 Kommentar postet d. 03-09-14 kl. 11:27. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Jeg tror den er god nok, men finder det sikrest med sporekast på papir. Jeg har for et par år siden haft begge de store park arter på papir. - se linket HER validus tv. opskurisporus th. Prøv selv en sammenligning med dit resultat.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#13 Kommentar postet d. 03-09-14 kl. 17:38. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Som så ofte før - kom jeg for sent

Gartneren har lige netop i dag bestemt sig til slå græsset ... alt er væk

Jeg kan ikke lade være med at nævne, at når jeg ser på de kvalitetssikrede observation her i F&N, så ser det ud til, at være basseret på en skriftlig beskrivelse af farver ... f.eks. er der en observatin af John Holst fra 11-10-2012, hvor der er 2 billeder (af overside og underside - men ingen af sporeafkast) kombineret med disse ord: "- Hat hos ældre individer tragtformet, lameller nedløbende, sporefældning rustbrun, stok op til 3,5 cm hos ældste individ, hat ørkt olivenbrun fra begyndelsen"

Men måske er det fordi, kvalitetsudvalget stoler på John Holst, som een, der har mere forstand på tingene end os novicer?

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#14 Svar postet d. 04-09-14 kl. 11:33. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Hej Bodil, det med at græsset er slået har jeg også prøvet mange gange.

Øv. De kommer dog formentligt hurtigt igen.

Indrømmet (efter en god nats søvn) at sporekastet på hatten virker meget overbevisende, så syntes din observation er sikker nok.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#15 Kommentar postet d. 04-09-14 kl. 12:30. Emne: Paxillius Obscurisporus?
sådan Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#16 Svar postet d. 05-11-14 kl. 07:26. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Hmmh, jeg havde besluttet mig til at være overbevist om obscurisporus, indtil jeg læste om din smartphone - - -

så jeg er alligevel ikke sikker nok, selvom jeg ud fra fotografiet alene må give Thomas ret i at sporeafkastet er rødbrunt, - men, opfattede du selv farven som rødbrun - inden du fotograferede?! Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#17 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 10:14. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Altså Torbjørn! - Jeg synes ellers jeg nærmest HAR "skåret det ud i pap"!

1) I teksten på billedet #1 skriver jeg MIN opfattelse af farven, som jeg så den (og ikke opfattelsen farven, som den eventuelt opfattes på fotografiet ...)

2) I #10 forklarer jeg så, hvorfor min BESKRIVELSE af min opfattelse af farven, er mere sikker, end et forsøg på at gengive farven med min smartphone ...

PS: I øvrigt plejer jeg altid, at forklare i teksten (hvis farven på billederne afviger fra min "opfattelse med egne øjne") hvordan farven afviger.

PPS: Tusind tak fordi du tog dig tid til at svare på denne tråd!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#18 Svar postet d. 05-11-14 kl. 13:06. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Undskyld Bodil, det lykkedes mig at overse / glemme hvad du havde skrevet i de første tråde, jeg accepterer den som obscurisporus Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#19 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 13:10. Emne: Paxillius Obscurisporus?
Super!

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator