Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Kehlet
#10 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 16:53. Emne: Kan det være snehvide
Du kan læse om den her - se linket HER

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#11 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 17:13. Emne: Kan det være snehvide
Tak, Thomas,

Jeg kan jo sagtens komme og sige det nu, men jeg var selv i tvivl, om det var en vokshat - dem ser jeg ikke mange af - så derfor spurgte jeg lidt forsigtigt, men fik så bortvejret min tvivl.

Nu har jeg jo så forskellige bestemmelser fra flere eksperter, så nu skal jeg bestemme mig for, hvilken art, jeg skal vælge

men H. mairei kan tilsyneladende ikke indtastes her.

Gerner

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 02-10-14 kl. 19:52. Emne: Kan det være snehvide
Hej alle

Det kan Thomas sagtens have ret i, jeg fokuserede mere på de tykke lameller og farverne, ikke så meget på den lille størrelse. Det bedste er dog at få den mikroskoperet, da hathudscellerne er meget forskellige hos Hemimycena og vokshatte.

En lille historie til belysning af det: Min generations europamester i vokshatte, hollænderen Eef Arnolds, beskrev i midt 80-erne en lille blegt grålig vokshat, et par år erkendte han i en ny artikel at han havde taget fejl, han havde nemlig fundet enkelte af de specifikke celler i hathuden og erkendt at det ikke var en vokshat, men netop Hemimycena mairei. Nu har jeg jo ikke mikroskoperet svampen og kan ikke bevise hverken det ene eller andet! Hvis du lægger den ind på atlas Gerner, så skal jeg nok checke den (det kan Thomas naturligvis også gøre hvis han føler for det).

Mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#13 Kommentar postet d. 06-10-14 kl. 21:09. Emne: Kan det være snehvide
Jeg havde lagt svampen ind på atlas som "ubestemt svamp" og sendt belæg til Torbjørn (Det kan ikke være nået frem endnu)

Jacob Heilmann havde kommenteret den "Måske er det den mystiske Hydropus fra Bimosen" (Jeg ved ikke, hvad det betyder) Nu er den blevet rettet til H. Mairei - men der er ikke sat navn på "Bestemmer"

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#14 Svar postet d. 07-12-14 kl. 22:55. Emne: Kan det være snehvide
Jeg har lige set på den Gerner. Når man har den i hånden er det klart noget der ligner en huesvamap, Sporerne er små, omvendt ægformede til tenformede og form og størrelse passer fint med Hemimycena mairei, MEN nogle af dem er dem er tilsyneladende amyloide (bliver blågrå med jodjodkalium / melzer). Da mat. er sparsomt og jeg ikke kender arten af selvsyn, så vil jeg sende den til Thomas Læssøe sammen med andet inden jul!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#15 Kommentar postet d. 08-12-14 kl. 08:40. Emne: Kan det være snehvide
Hej Torbjørn,

Tak for den udførlige info. Som du sikkert kan tænke dig, har jeg ikke indsigt i at tyde de tekniske detaljer, som du skriver om, men det er fint du gør det, for det kunne jo være at andre, der ser tråden, kunne få noget ud af dem.

Jeg væbner mig med tålmodighed og afventer yderligere nyt.

Gerner

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#16 Svar postet d. 08-12-14 kl. 08:54. Emne: Kan det være snehvide
Beklager Gerner, det var unødvendigt i forhold til dig - men en indviklet måde at fortælle evt. trådlæsere at sagen ikke er lagt død!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#17 Kommentar postet d. 08-12-14 kl. 09:47. Emne: Kan det være snehvide
Torbjørn, du skal ikke beklage, for som jeg siger - og du selv ligeledes - er det jo fint for andre.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#18 Kommentar postet d. 08-12-14 kl. 13:02. Emne: Kan det være snehvide
Sikke en masse arbejde for en makroskopisk let bestemmelig art Men da enig i at et mikro tjek aldrig skader.

Et lille råd vedr. mikroskopi Torbjørn.

Da jeg for alvor bestemte mig for at det var svampe jeg ville koncentrerer mig om kontaktede jeg Christian Lange.

Inden have jeg i svamperiget læst at Jens stærkt anbefalede et mikroskop med phase contrast. På anbefaling fra Christian faldt valget så på et Zeiss Axioskop. Selvom prisen var lidt hamper har jeg ikke et sekund fortrudt. F.eks. bliver næsten alle hyaline elementer fuldt synlige, vil du videre med svampe er det vejen frem. Spørg evt. Læssøe hvad han bruger.

Men ellers stor respekt til din vokshatte ekspert der var en af tidens store der har været med til at lægge grunden til der hvor vi er nu.

Alle perioder har sine helte.

Nu gælder det om at få udnyttet de muligheder moderne digital fotografering giver og ikke svælge i fortiden, bare se på Jens H. P. billeder (og Ole Martin, Nelly Hansen og andre her på fogn) dette selvfølgelig hånd i hånd med moderne mikroskopi.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator