Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Biledgaard
#10 Kommentar postet d. 01-01-15 kl. 12:53. Emne: Stabilt hoved til Manfrotto-stativ
Hej Bjarne (og alle I andre)

Jeg har nu brugt Uniqball et stykke tid, og jeg er stadig meget tilfreds med det.

Svar på et par spørgsmål - og her skal man lige kigge på et foto af kuglehovedet i et tidligere link for at forstå, hvad jeg snakker om:

Der er to muligheder med hovedet. Hvis man løsner den store røde kugle, så virker hovedet som et almindeligt kuglehoved - vipper i alle mulige retninger.

Låser man derimod den røde kugle fast og løsner i stedet den sorte kugle (med det lille røde håndtag), så kan hovedet kun bevæge sig i to retninger: Vippe og køre rundt.

Jeg har ofte anvendt den røde kugle til at sætte hovedet "i vater". Jeg har generelt svært ved på øjemål at få søgerbilledet pænt vandret. Så med hjælp fra det indbyggede vaterpas sætter man horisonten lige og låser. Derefter kan man vippe og panorere uden at horisonten er skæv.

Mht friktion, så kan den indstilles rimeligt præcist. Jeg har ingen problemer med at håndtere min 600 mm på stativhovedet. Man skal huske på, at en del af kunsten med længere, tunge objektiver er, ikke bare at skrue det fast på stativhovedet. Man skal lige finde ligevægtspunktet, hvor objektivet kan stå rimeligt af sig selv uden at tippe frem eller tilbage. Uniqball bruger Arca Swiss koblingen, så jeg har sat en rimelig lang koblingsplade på objektivet. Så kan man skubbe objektivet frem og tilbage til der er ligevægt, hvorefter skruen strammes.

Uniqball er et rigtigt godt allround stativhoved. Det slår ikke et dedikeret kuglehoved i topklasse. Og det slår heller ikke et Wimberley Head i håndtering af monsterobjektiver. Men det klarer alle opgaver fuldt tilfredsstillende, så man ikke behøver at have 2-3 forskellige stativhoveder til forskellige formål.

Lige en bemærkning om Arca Swiss koblingen. Der skal man selvfølgelig have anskaffet sig sådan nogle koblingsplader. Dem skruer man så på objektiver og kamera, så det er nemt at skifte rundt på udstyret. Jeg har også sat en på mit teleskop, når der skal kigges fugle i stedet for fotograferes. Det er første gang, jeg har haft et stativhoved, som med godt resultat håndterer både teleskop og fotoudstyr.

Besvar | Kommentér

Bjarne Nielsen
#11 Kommentar postet d. 01-01-15 kl. 13:19. Emne: Stabilt hoved til Manfrotto-stativ
Hej Kim,.tak for din redegørelse om brugen af hovedet,det var

noget i den retning jeg havde forestillet mig det ville være,

men rart at få bekræftet sine formodninger.

LJ har du fundet ud af noget,jeg har ikke mindre en to af den

slags du har,mine er dog heavy duty modellen,med en belastning på 5 kg,.dem er jeg meget glad for,jeg synes de er

dejlig nemme at arbejde med,.men savner dog den mulighed et

gimball hoved giver,.nemlig at kunne slippe kameraet hvor man

vil uden det tipper over,jeg vil prøve med lidt fuglebilleder

i år.

Mvh.Bjarne

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator