Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#10 Svar postet d. 19-11-14 kl. 11:10. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Farverne passer fint på Spinkel Hekseringshat, men ikke den lange hatstribning, så jeg tror (inden mikroskopi) mest på Lille Bægertragthat, farverne passer dårligt på den almindelige!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#11 Kommentar postet d. 19-11-14 kl. 11:49. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Hej igen d''herrer!

Torbjørn, du skulle ha'' fået belæg i din postkasse ... jeg har i det mindste sendt dem, vel for en uges tid siden ...

Vi, Bodil

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 19-11-14 kl. 12:06. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Du har ret Bodil, undskyld, jeg skal se på den snarest senere i dag!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#13 Svar postet d. 19-11-14 kl. 15:53. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Sporemål ca. 3.25-5 x 3-3.5 µm, nogle med meget fine uregelmæssige uregelmæssigheder i væggen (under olieimmersionslinsen). De passer dermed med Spinkel Hekseringshat, og ikke med Lille Bægertragthat, der har større, rundagtige og amyloide sporer. Udover den lagt stribede hat, så er lamellerne stærkt nedløbende, hvilket ikke stemmer med Spinkel H., kan ikke komme det nærmere, men lægger den til Thomas Læssøe!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#14 Kommentar postet d. 19-11-14 kl. 20:31. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Tænk, hvad sådan en (for os interesserede super-amatører) helt almindelig grålig svamp kan afstedkomme af små og store diskussioner . Tak for interessen, så må vi se, hvad Thomas Læssøe kan finde frem til ... Når han engang får tid

Forresten, lagde du mærke til, at der var to "sæt"? - og har du set, om de er identiske?

VI Bodil

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#15 Kommentar postet d. 20-11-14 kl. 17:43. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
en pudsig tanke kunne være, at hvis man lægger den til DNA-sekventering, boner den måske alligevel ud som en Vokshat

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#16 Svar postet d. 20-11-14 kl. 18:01. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Det skal jeg ikke kunne udtale mig om Henrik

Men alle sporekarakterer undersøgt i relevante medier (congorødt og cottonblue), som begge farver væggen, stemmer med slægten Hekseringshat! - Men jeg er nu blevet overbevist om at det ikke kan være Spinkel, så jeg er på bar bund igen!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#17 Kommentar postet d. 20-11-14 kl. 20:30. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Hej Torbjørn, - jeg er stadig nysgerrig efter at vide, om du har undersøgt begge mine belæg (fundet i samme område, men med et par dage imellem) - og om de er den samme art ...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#18 Svar postet d. 20-11-14 kl. 20:42. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Ja det har jeg Bodil - ingen forskel overhovedet! - Jeg gemmer også den anden, bedst hvis du sender mig et fuldt opløst foto af den også (og i øvrigt lægger det på atlas)!

Jeg giver Thomas dem til vinter, så han har noget at muntre sig med Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#19 Svar postet d. 04-12-14 kl. 16:09. Emne: Er dette også en vokshar (hvisker hun forsigtigt ;-))
Thomas har godkendt den som Spinkel Hekseringshat. Jeg var usikker på grund af den langt stribede hat og de tydeligt nedløbende lameller - men nu kan jeg godt se at i det mindste et af eksemplarerne har udrandede lameller, hvilket jo passer bedre!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator