Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Kehlet
#10 Kommentar postet d. 27-10-14 kl. 13:45. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Ja vi burde have set den hvis vi var gået mod syd, men vi drejede mod nord

Der hvor du fandt spids nøgenhat.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#11 Kommentar postet d. 27-10-14 kl. 13:49. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
måske derfor jeg ikke kan huske det

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#12 Kommentar postet d. 27-10-14 kl. 14:01. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Pjat, den var ikke fremme dengang, jeg fandt dem nemlig to steder. Både nord og syd for hvor vi krydsede øen, men flest syd for.

Jeg har været der flere gange siden dengang, hver gang eftersøger jeg de "vokshatte" dig og Rald diskuterede, de stod ud mod skrænten ved den lille nåleskov, til nu uden held.

Spidsskælhatten ca samme sted har heller ikke været fremme siden - se linket HER

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#13 Kommentar postet d. 27-10-14 kl. 14:04. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
rolig nu, Thomas: jeg husker udmærket den udmærkede tur, hvor vi var velsignet af et sjældent solrigt vejr (det kniber godt nok med overdrevsture i svampeforeningen i år!)

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#14 Svar postet d. 28-10-14 kl. 07:02. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Hvis vi nu vender tilbage til trådens emne skørhattene - så synes jeg stadig ikke det er nemt. Vi er enige om at Oles tråd drejede sig om det store eks. opg at der var usikkerhed om der var et eller to mycelier.

Jeg kan kun gentage at jeg ikke ser nogen voldsom lighed mellem det stor eks. og Gulbladet Skørhat (lamel, og hatfarve), når I ikke har smagt på det, så er det ikke rimeligt blot at godkende den som Citronbladet Skørhat, selvom der var eksemplarer af den sidste i området, som netop ikke var med i Oles oprindelige tråd.

Jeg vil anbefale at lade den være ubestemt Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#15 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 07:32. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Godmorgen Torbjørn.

Det er ikke let det her, jeg har ingen aktier i dette her som sådan, lavede kun tråden som en cadeau til dig fordi du kunne se der var noget galt, da jeg så ved et utroligt tilfælde kendte til forhistorien bag Oles opstilling følte jeg det ville være forkert at udlade dette indlæg.

Så en gang til.

Det store på Oles og mit billede er sandsynligvis hummer skørhat, ikke smagstestet.

Den lille længst th. på Oles og mit billede er en sikker citron skørhat der er smagstestet.

Det eneste Ole behøver at gøre nu er at skrive at hans obs drejer sig om svampen th. Og evt. en bemærkning om at svampen tv er en sandsynlig hummer.

Håber det er klart nu.

Vh. Thomas

Ps. Vedr. det at holde sig til trådens emne virker du lidt selektiv

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#16 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 07:37. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Ok, der var ingen direkte kritik af mit Nekselø sidespring, så glem ps.

Venter på færgen igen, nåede ikke den sydligste del af øen forleden.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#17 Svar postet d. 28-10-14 kl. 07:44. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Fint Thomas!

Det eneste jeg brokkede mig (underforstået) over var hvad Nekselø havde med Oles skørhat at gøre

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#18 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 07:49. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Ok så brokkede du dig alligevel

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#19 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 08:32. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Tak til alle.

Jeg følger nok det sidste forslag fra Thomas.

Tråde på Fugleognatur kan let komme til at dreje sig om andre emner, end de tilsigtede. Nogle kan lide det, andre synes det er overflødigt og irriterende. Smag og behag ..........

Den dadelbrune er flot. De jeg så billedet uden navneangivelse, troede jeg, det blot var en af de mange farvevarianter, man finder hos Keglevokshat. Fint fund, Thomas.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator