Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
#10 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 23:12. Emne: Stacking
I retningslinierne er der bl.a. følgende formulering:

Billederne (motivet) skal fremstå så naturligt som muligt. Det er tilladt at ændre kontrast, skarphed, lys mm., men ikke eksempelvis at klippe en dyreart ud og sætte den på en unaturlig baggrund.

Og med hensyn til at blande forskellige individer, så kan det vel godt betragtes som at placere dem ''på en unaturlig baggrund''.

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#11 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 23:13. Emne: Stacking
Har endnu ikke kastet mig ud i det (dovenskab ) men for mig at se er en af farerne stacking af små biller hvor pronotums propertioner er på spil.. Der kan men jo komme til at lave en anden art uden at være klar over det.

Vh ole

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg
#12 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 23:13. Emne: Stacking
Jeg havde tænkt mig at bruge det til macrofoto af små svampe - at få forreste og bageste hatkant skarpe.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#13 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 23:28. Emne: Stacking
Jeg har lige læst lidt på en anden tråd, hvor der beskrives en del om "manuel stacking" - altså noget jeg selv har skrevet, tidligere.

Man kan udemærket benytte det, men det kræver, at dyret (her svampen, evt ) sidder helt stille og man ikke flytter kameraet, men kun ændrer fokus et par gange (eller flere).

Så er der "skarpe områder" overalt på dyret, som kan benyttes. Så der er ikke tale om at sætte flere individer sammen til én. Det vil jeg sige, må være umuligt, da lysforhold osv ændres en smule, uanset hvor godt man gør det.

Men man kan, som nævnt tidl. i tråden hente nogle skarpe konturer bagest på dyret/planten og sætte sammen med lign forrest på planten - men det kræver, at man er MEGET nøjagtig og har god tid og laver fortrydelser, hver gang noget går det mindste galt - og prøver igen, forfra.

Men så mener jeg, at man godt kan lave "tålelige resultater"

HER min lille "yndlingstæge" - gæt selv hvilken - Den er faktisk samlet af 4 billeder og stadig er der uskarp baggrund, så skulle den være helt skarp, krævede det nok nærmere 8 fotos eller lign.

Jeg synes ikke, den bærer præg af, at være "sat sammen" af 4 billeder, men det må betragteren jo afgøre.

Den er i hvert fald væsentlig flottere, end hvis jeg havde nøjedes med ét foto af den

Man kan jo prøve at clikke billedet op til fuldskærm og se, om der er "huller i billedet", som afslører fupnummeret

Stacking (Jeg har lige læst lidt på en anden tråd, hvor der beskrives en del om "manuel stacking" - altså noge)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#14 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 23:30. Emne: Stacking
Man skal lige have med i regnestykket, at den kun er 6 mm lang.

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#15 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 23:44. Emne: Stacking
Når det primære formål er dokumentation, kan der vel næppe være tvivl om, at stacking kun kan anvendes på billeder af samme individ i samme position, altså hvor det kun er fokus der ændres mellem de anvendte billeder.

ad #12:

Ideelt set burde det nok altid nævnes, hvis billeder er stacket, uanset om det er sket automatisk eller helt manuelt, da der altid vil være en vis risiko for diverse artefakter.

Som jeg nævner i denne tråds #14 - se linket HER, så tilfører nogle programmers algoritmer afhængig af indstilling en vis skalering af det færdige billede, men også i nogle tilfælde en forvrængning af perspektivet som følge af forskellig skalering af de individuelle billeder.

Et andet velkendt artefakt ved automatisk stacking af mange individuelle billeder er, at hvis en detalje ikke er skarp nok på nogen af billederne, så risikerer man, at den udelades på det automatisk stackede billede. På den måde kan man fx risikere at mindske antallet af hår! Så det er vigtigt at være opmærksom på dette og nøje sammenligne det færdige resultat med de individuelle billeder.

mvh, Jørn

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#16 Kommentar postet d. 04-12-14 kl. 00:12. Emne: Stacking
???

Den sidste bemærkning har jeg ikke hørt før, men kan godt se pointen ... Det anede jeg ikke

Jamen, så er det jo godt, at jeg ikke "gør sådan noget" - Larverne ville bare ende med at være skaldede, i så fald

Besvar | Kommentér

Klavs Nielsen
#17 Kommentar postet d. 31-12-14 kl. 17:07. Emne: Stacking
CombineZP er et hurtigt højkvalitetsprogram. Det eneste problem det åbenbart har, er at det er gratis!

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator