Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Sonniks
#10 Kommentar postet d. 18-12-14 kl. 09:38. Emne: Lille fin svamp
Kunne en af jer besvare, så flaget kan blive grønt

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#11 Svar postet d. 18-12-14 kl. 10:17. Emne: Lille fin svamp
Hej Michael

Jeg har et meget stedmoderligt forhold til keglehatte, og det er ikke en slægt jeg ser meget til her omkring. Jeg er derfor i modsætning til TKH, som har en del felterfaring med slægten, helt afhængig af mit mikroskop for at kunne bestemme dem.

Slægter som Huesvamp og Trævlhat er bestemt heller ikke nemme, men har begge masser af mikrokarakterer der nok er umiddelbart mere tilgængelige, da man ofte kan klare sig med nogle gode lamelsnit, hvortil kommer at der er atlasnøgler til dem begge.

I efteråret var der et mikroskopikursus på Sjælland i svampeforeningsregi, og dem kommer der nok (forhåbentlig) flere af rundt omkring. Det kan ikke anbefales nok!

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#12 Kommentar postet d. 18-12-14 kl. 11:59. Emne: Lille fin svamp
Jeg vil se efter huesvampe og trævlhatte, og efter mikroskopikursus - det er nok vejen frem!

Mvh. Michael

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#13 Kommentar postet d. 18-02-15 kl. 14:10. Emne: Lille fin svamp
Det lykkedes ikke TL at nå i mål med den.

Han skriver i atlas, ''den volder problemer. Jeg kan ikke finde hår på hatten (som subp. har) og sporerne er også alt for små til denne og produceres i øvrigt fra både 4- og 2-sporede basidier (hvilket nøglerne ikke tager højde for). Cheilocystiderne er voluminøse. Jeg kommer ikke rigtig nogen vegne og kaster håndklædet i ringen ''.

Så kratkegle var det så åbenbart ikke.

Mvh. Michael

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator