Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lasse Enevoldsen
#10 Kommentar postet d. 05-01-15 kl. 20:11. Emne: En art alant?
Læser også nu at Vår-Brandbæger har ca. 20 indre kurv-blade, mens Eng- og Vand-Brandbæger har ca. 13.

Jeg går ud fra at de "indre kurv-blade" er de gule blade på selve blomsten? I så fald tæller jeg 10-13 blade her. Og det (blandt andet) udelukker Vår-Brandbæger.

Men kan det så være Vand-Brandbæger, eller er Eng-Brandbæger den rette art monstro?

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#11 Kommentar postet d. 05-01-15 kl. 20:40. Emne: En art alant?
Har kikket nærmere på originalen til billede #4 og de indre kurvblade er ikke hvidrandede som for Vand-Brandbæger. De er rent lyse-grønne som for Eng-Brandbæger.

Jeg rodede rundt i hvad "indre kurvblade" betød og det er så åbenbart de yderste grønne "blade" på selve blomsten, som jeg har forstået det nu. Men de gule "blade" på blomsten kaldes for randkroner? Ja botanikken er ikke min leve-vej... sorry Har prøvet at tælle efter og får også dem til ca. 13 stk og ikke 20 som for Eng-Brandbæger.

Jeg holder altså også på Eng-brandbæger. Hvad siger du Kim?

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#12 Kommentar postet d. 05-01-15 kl. 20:41. Emne: En art alant?
rettelse:

"Har prøvet at tælle efter og får også dem til ca. 13 stk og ikke 20 som for Vår-Brandbæger.

ak ak

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6831)
#13 Svar postet d. 06-01-15 kl. 10:38. Emne: En art alant?
Støtter Eng-Brandbæger. De grønne skælagtige blade rundt om de gule blomster kaldes kurvsvøbet, i tråden her også benævnt kurvblade, hvilket ikke er forkert. Hver enkelt af de gule tunger er en blomst - tilsammen er de samlet i en kurv (som ligner en stor blomst). Hvis du kigger efter i hver blomst finder du støvdragere og/eller griffel med støvfang. Det hele sidder ovenpå en frugtknude. Når frugten er moden, svæver den bort for enden af en faldskærmlignende fnok af hvide hår hos Brandbæger, Mælkebøtte m.fl.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator