Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Filtenborg
#10 postet d. 26-08-07 kl. 21:37. Emne: Er dette Violetbrun duftpigsvamp ?
Hej jens hehe har du ikke lige fuldt med de sidste dage ? Ja jeg overså igen, at det var en gennemskåret svamp og ikke en overflade . Der er flere af disse sjældenheder altså andre pigsvampearter fra stedet. Stedet er Nørlund Plantage i Midtjylland. (Ikast-Brande). Heriblandt er der Rust-korkpigsvamp, hvilket betyder at Rødliste afsnittet om denne skal omskrives, da denne lokalitet ikke ligger i Nordjylland som de andre nuværende kendte lokaliteter.

Kommentér

Michael Filtenborg
#11 postet d. 26-08-07 kl. 21:39. Emne: Er dette Violetbrun duftpigsvamp ?
Jens i øvrigt så er disse jo fundet i en Nåleskovsplantage, hvilket vel udelukker Teglrød korkpigsvamp ikke?

Kommentér

Niels Peter Brøgger
#12 postet d. 26-08-07 kl. 21:54. Emne: Er dette Violetbrun duftpigsvamp ?
Mange tak. Ja den var jeg ikke omkring, for den findes ikke i Danmarks Svampe (JV)og jeg vidste ikke der var noget som hed sådan.

Det er helt korrekt at den var meget sej, for min lommekniv kunne næsten ikke skære igennem. Jeg sender et eks. til Chr. Lange.

Her et billede mere af den gennemskårne svamp.

Lokaliteten er Nørlund Plantage i Midtjylland.

Der blev fundet 10 eks. den 21/8 og der var et enkelt bundt med 10 Mørk læderpigsvamp samme sted.

I dag ca. 3,5 - 4 km borte blev der fundet yderligere 3 eksemplarer som stod i mosset 1 meter fra vejkanten i ældre åben granplantage. Samme sted var der yderligere 2 pigsvampe som måske er Bæltet korkpigsvamp. Jeg laver en ny tråd om lidt.

Er dette Violetbrun duftpigsvamp ? (Mange tak. Ja den var jeg ikke omkring, for den findes ikke i Danmarks Svampe (JV)og jeg vidste ikke)
Foto: Niels Peter Brøgger
Klik på billedet for original størrelse (750 x 563)
Kommentér

Jens H. Petersen
#13 postet d. 26-08-07 kl. 22:10. Emne: Er dette Violetbrun duftpigsvamp ?
Danmarks svampe er en flot bog men den er ikke nok hvis i bevæger jer ind i så vanskeligt farvand som sjældne pigsvampe. I er nødt til at bruge nøgler så i kan fange karakterer som fx det bløde kød og sporefarven. I har i hvert fald brug for Danske storsvampe (der desværre har en del år på bagen) eller endnu bedre engelsksproget litteratur som Nordic macromycetes vol. 3 eller lignende. Ellers bliver det desværre for meget gætteri hvor i ikke kender alle mulighederne.

Kommentér

Michael Filtenborg
#14 postet d. 26-08-07 kl. 22:16. Emne: Er dette Violetbrun duftpigsvamp ?
Jeg er godt klar over at der er forvekslings muligheder som ikke står i Vesterholt ellers fine bog, men ikke for at være skarp Jens, men så vidt jeg ved er Teglrød kun fundet på kalkrig bund i Dk og det kun i løvskov. Så den er vel udelukket.

Kommentér

Jens H. Petersen
#15 postet d. 26-08-07 kl. 22:36. Emne: Er dette Violetbrun duftpigsvamp ?
Jo bestemt, det er Orange ikke Teglrød -- kommentaren var sådan i almindelighed. Vi har vel en 2500-3000 store basidiesvampe i Danmark og der er "kun" 1000 i Jans bog. Derfor kommer i for tit ud for at de sjældne arter mangler. Og det er svært at fange nøglekaraktererne ud fra Jans bog da den mangler nøgler og udførlige diskussioner af ligheder og forskelle. Derfor er bogen fremragende sammen med en nøgle med problematisk uden.

Jeg ved Danske storsvampe er dyr og kedelig (og som sagt også snart 20 år gammel) men den er langt det bedste der er hvis i skal lave seriøs bestemmelse på dansk.

En måde at få et hurtigt overblik over arterne i DK på er at søge i Svampeforeningens database over danske svampenavne - se linket HER Her er arterne der er kendt fra Danmark mærket med en status yderst til venstre.

Kommentér

Michael Filtenborg
#16 postet d. 26-08-07 kl. 22:42. Emne: Er dette Violetbrun duftpigsvamp ?
Hej Jens hehe ja. Jeg bruger såmænd heller ikke kun Jans bog, men også Nordic macromycetes mangler desværre vol 3 for tiden, så er noget handicappet . Har du nogensinde prøvet at bruge den liste Jens? (altså dne på foreningens hjemmeside) Den er temmelig mangelfuld, og det med status skal man passe på med i den, da denne ikke altid er opdateret iforhold til vores rødliste.

Kommentér

Jens H. Petersen
#17 postet d. 27-08-07 kl. 18:31. Emne: Er dette Violetbrun duftpigsvamp ?
Det er den mest autoritative liste over arter i Danmark. Vi arbejder løbende på at opdatere den, men undertiden tager det nogen tid før de nyeste rettelser kommer online.

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator