Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Schnack
#10 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 12:07. Emne: Svamp i klitsand
Nå, Thomas, vi har skrevet samtidigt .

OK, jeg kalder den sortnende troldhat her på min computer, og tager ud og udspionerer den lidt mere om et halvt års tid.

Stor tak.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#11 Svar postet d. 20-01-15 kl. 12:25. Emne: Svamp i klitsand
Hej Karsten

Det kan være begge arter, men uden flere detaljer kan det ikke afgøres med rimelig sikkerhed hvilken af dem det drejer sig om!

Hvis du ved præcist hvor du samlede den så vil det give god mening at checke de manglende karakterer til efteråret, hvis ikke, så mener jeg at det er bedst at udelade fundet.

Du har en anden mulighed, nemlig at lægge fundet ind på svampeatlas og så se hvad der sker!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#12 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 12:30. Emne: Svamp i klitsand
Lidt inspiration mens vi venter på efteråret, billeder fra 2 december ture med Ole Martin, fra skov, hede og klit Melby og omegn. - se linket HER

- se linket HER

Og en fra slut november.

- se linket HER

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#13 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 12:30. Emne: Svamp i klitsand
Lidt inspiration mens vi venter på efteråret, billeder fra 2 december ture med Ole Martin, fra skov, hede og klit Melby og omegn. - se linket HER

- se linket HER

Og en fra slut november.

- se linket HER

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#14 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 12:39. Emne: Svamp i klitsand
Hej Torbjørn, du skriver at det kan være begge arter ?, du har budt ind med Dråbeplettet Hekserinshat (plettet Hekserinshat) og Marmoreret Hekseringshat. Hvilke kendetegn ligger til grund for denne enten eller bestemmelse ?

Ser nu at du mente Marmoreret Hekseringshat, når men hvorfor mener du det er denne art ?

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#15 Svar postet d. 20-01-15 kl. 16:55. Emne: Svamp i klitsand
På grund af størrelsen hatfarven (stedvist dog i den mørke ende) og de hygrofane områder, der nogle gange er distinkt plettede, ellers mere diffuse. De to gange jeg har fundet Sortnende Troldhat har de været noget mindre end her, men ser dog át de kan blive op til 9 cm brede ifølge Funga Nordica. Mine fund af den sortnende har også haft en udpræget men fint filtet, næsten ruskindsagtig hat, hvilket jeg ikke lige ser her. - Jeg kan naturligvis ikke afvise at Sortnende kan se ud som på fotografiet, men mener blot at chancen for Marmoreret H. er størst.

Da bestemmelsen langtfra er oplagt og Karsten ikke har givet yderligere info, så mener jeg ikke den bør rapporteres!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator