Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Walther Gritsch
#10 Kommentar postet d. 19-03-15 kl. 19:59. Emne: Dixella?
Hej igen Henrik

Det ser (potentielt) spændende ud. Først må vi hellere rette: Det er en hun. På #6 kan man se spermateket nederst på vej ud af billedet. Det skal ligge tættere på bagkropsspidsen, men må være rutsjet indad.

Jeg har skaffet Disneys nøgle. Når vi har udelukket Dixa, fordi der ikke er mørk skygge over R-M, og kommer til Dixella, er det næste punkt noget med striberne på mesonotum. Hvis midterstriberne og sidestriberne er adskilt helt fra hinanden, når man til aestivalis, men hvis midterstriber og sidestriber er forbundet fortil af en diffus plet, skal man videre. På #1 er det præcis det, jeg ser.

#7 må være undersiden af bagkroppen. Der er ingen såkaldte "hinge teeths", som må være nogle indre strukturer, og dyret er ikke sort oven på hovedet, og så resterer der tre muligheder: graeca, autumnalis og serotina. Af dem er kun autumnalis kendt her.

Prøv selv at gå videre herfra. Jeg har ikke nogen erfaring af betydning med familien, så det bliver lidt op til dig selv

Walther

Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#11 Kommentar postet d. 20-03-15 kl. 07:25. Emne: Dixella?
Hej igen Walther.

Ja det er jo selvfølgelig en hun... og så er det jo et andet afsnit i Disney jeg skal kigge i.

Jeg har prøvet at køre den gennem nøglen, og jeg ender nu på D. serotina. Hmmm men det skulle jo så være en ny DK-art, og så bliver jeg jo lidt skeptisk.

Nå i første omgang vedhæfter jeg et billede, som jeg synes passer overens med fig. 21b i Disney - vil meget gerne høre din mening om det.

Hvis du ikke er overbevist, tænkte jeg om jeg måtte sende myggen til dig (den er godt nok i tre dele nu), hvis du har lyst til at tjekke den ved selvsyn?

Foreløbig tusind tak for din, som sædvanligt, store hjælp.

mvh

Henrik

Dixella? (Hej igen Walther.

Ja det er jo selvfølgelig en hun... og så er det jo et andet afsnit i Disney je)
Henrik Stenholt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#12 Kommentar postet d. 20-03-15 kl. 13:05. Emne: Dixella?
Lige præcis! Jeg ender også på Dixella serotina, hun - ny DK-art, altså, og jeg er sikker på, det forholder sig sådan.

Hvis jeg sammenligner med tegningen i Disney, så er det et perfekt match. 8. sternit har to runde lober, og 9. sternit er to små vinklede plader. Den faktiske form på ST9 kan jeg ikke på billedet, men når ST8 ser ud, som den gør, er der ikke så mange andre muligheder end Dixella serotina.

Jeg ville ikke have noget imod at se på den selv. Du har jo gjort det grove arbejde med at splitte den ad Så vil jeg prøve at lave et lille glas med vinge og genitalier.

Walther

Dixella? (Lige præcis! Jeg ender også på Dixella serotina, hun - ny DK-art, altså, og jeg er sikker på, det fo)
Foto: illustration
Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#13 Kommentar postet d. 20-03-15 kl. 13:34. Emne: Dixella?
Hej igen Walther.

Det er da spændende med en ny DK-art. Tusind tak for din store hjælp med den.

Jeg får den sendt afsted til dig snarest.

mvh

Henrik

ps Er det ok hvis der kommer et par svampemyg med i brevet?

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#14 Kommentar postet d. 20-03-15 kl. 13:39. Emne: Dixella?
Det gør du bare!

Walther

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#15 Kommentar postet d. 27-03-15 kl. 23:25. Emne: Dixella?
Hej Henrik

Tillykke med den lille ny Det er utvivlsomt Dixella serotina.

Jeg laver et bedre billede en af dagene og så også af vingen. Arten er oprettet nu!

Walther

Dixella? (Hej Henrik

Tillykke med den lille ny :-) Det er utvivlsomt <i>Dixella serotina</i>.

Jeg laver )
Foto: Dixella serotina
Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#16 Kommentar postet d. 28-03-15 kl. 11:55. Emne: Dixella?
Hej Walther.

Tak for det, og stor tak til dig for hjælpen med at "døbe" den lille dame. Glæder mig meget til at se dine kommende billeder af vinge + bagkrop. Synes nu også at billedet herover er fantastik godt.

Jeg får snarest lagt obs''en ind i basen.

Mvh

Henrik

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator