Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
#10 Kommentar postet d. 27-04-15 kl. 20:50. Emne: Korttået træløber?
Kan man ikke roligt indberette en mælkebøtte her til Naturbasen? For bruger man det danske navn, Mælkebøtte, så betyder det Taraxacum sp. - oversat til internationalt.

Jeg ved godt nok ikke, om der er nogen videre værdi i bare at indberette Taraxacum sp. Det ville nok svare til at indberette en Sanger - art uspecificeret. Så måske er Mælkebøtte ikke oprettet som indtastningsmulighed.

..

Der er lidt forskellig tradition mht. formulering af danske taxon-navne. Inden for hver tradition kan det måske nok blive lidt (for) indspist. Med de danske plantenavne ifølge Feltflora-traditionen forsøges der at forhindre misforståelser. Ved at være mest mulig præcis. Og ved at undgå at underforstå.

De forskellige traditioner har desværre betydet, at man i praksis er nødt til at referere til en standardnavneliste. Og da der ikke findes sådan én i officiel dansk udgave, så har forskellige organisationer måttet lave hver sin. F.eks. denne: www2.nrm.se/fbo/chk/chk3.htm

Som i princippet benyttes af Naturstyrelsen.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#11 Kommentar postet d. 27-04-15 kl. 20:58. Emne: Korttået træløber?
Linket til en Standardliste over Karplanter er sørme det gamle. Jeg tog det ellers fra Naturstyrelsens egen rødliste-hjemmeside.

Men her er det nye: - se linket HER

Den liste går direkte ud på, hvilke arter mv. der bør anerkendes. Næste problem er så, at blive helt enige om arternes præcise danske betegnelse. Osse her findes der flere lister. F.eks. F&N''s Naturbase.

foreløbig stop fra Henry

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#12 Svar postet d. 27-04-15 kl. 21:18. Emne: Korttået træløber?
Hej Henry.

Det er sgu svært stof. Jeg var ved at knække halsen den anden dag, da jeg ville indtaste Tandfri vårsalat, der nu er splittet til atomer....endte med at lave en default, da den var grenet fra grunden, men jeg aner ikke om den var rigtigt bestemt.

Udadtil virker det som om at "taksonomerne" har et eller andet sindssygt raveparty - at der er gået inflation i at opfinde nye arter. Alt bliver splittet - måske med en eller anden berettigelse -, men det det går bare ud over dem, der render rundt i skovene uden speciallitteratur og portabel stereolup og skal registrere arter.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#13 Kommentar postet d. 27-04-15 kl. 21:32. Emne: Korttået træløber?
Vaffornoget? Er Tandfri Vårsalat nu osse splittet op?

Den troede jeg da ellers var en god og velafgrænset art.

Godt nok er der mange andre europæere som ligner. Og da jeg i mit speciale kom til Grækenland og skulle lave en artsliste over alle øens karplanter, så viste det sig, at det var omkring ti andre arter Vårsalat, som lignede lige netop den.

Vi indberettede Tandfri Vårsalat som ny art for den lesbiske flora. Sammen med flere af de andre, som dog allerede var kendt fra området. Det viste sig efterhånden, at vi ikke kunne genfinde den. Og ved kontrol af det gamle belægsmateriale fandt vi ud af, at det var forkert bestemt! UPS. Så arten Tandrfi Vårsalat er så sjælden på øen Lesbos, at den muligvis slet ikke findes der.

Hvor kan man læse om, at de danske Tandfri Vårsalat er splittet op?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#14 Svar postet d. 27-04-15 kl. 22:58. Emne: Korttået træløber?
Aner det ikke - men når man søger på vårsalat er der 5-6 arter/underarter uden foto og så bliver man i tvivl om eens Tandfri er rigtigt bestemt.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#15 Kommentar postet d. 27-04-15 kl. 23:09. Emne: Korttået træløber?
Nå du mener her på Fugle&Natur. - se linket HER=

Her er kommet et par udenlandske arter med - formentlig ved sammenkøring af flere artslister sidste år. De nye arter undrer osse mig; mon de har nogen relevans for Danmarks flora?

Men de ændrer nu ikke noget ved status for arten Tandfri Vårsalat. Den har heldigvis sit eget faste artsnavn, både på dansk og på internationalt.

hilsen fra Henry

PS: arterne Tandbægret Vårsalat og Opblæst Vårsalat er danske, men bare sjældne.

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#16 Svar postet d. 27-04-15 kl. 23:26. Emne: Korttået træløber?
Hej Henry.

Herligt - så "grenet fra grunden" er stadig solid karakter for tandfri vårsalat(?).

Den lesbiske flora lyder spændende

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#17 Kommentar postet d. 27-04-15 kl. 23:43. Emne: Korttået træløber?
Jeg skrev speciale om den lesbiske flora. Men der blev ikke publiceret ret meget af resultaterne.

Tandbægret Vårsalat er ikke grenet fra grunden. Hvad de andre arter gør, ved jeg ikke.

Kultursorter af Tandfri Vårsalat kan være høje og relativt ranke; derved ligner de Tandbægret Vårsalat i vækstform. Sådan nogle kulturvårsalater kan købes, og så kalder man dem bare for vårsalat. Men det er en fejl. For det ER arten Tandfri Vårsalat, man bruger. - se linket HER

Hvis man skal kunne kende alle de udenlandske arter af slægten Vårsalat (NB: Vårsalat = Valerianella), så kommer man ikke udenom at skulle se på deres modne frugter. Frugterne er som regel meget forskellige, altså artskarakteristiske.

foreløbig slut fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator