Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Petersen

Svaraktivitet:

(6)
#10 Svar postet d. 03-09-15 kl. 10:49. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Du har helt ret Poul Evald, hvad skal vi dog med naturen, det billige skidt, hvis det ikke kan bruges til noget .

Jeg har selv på et tidspunkt plantet Jernurten ud i min have, og nu har den bredt sig alle steder, og er faktisk et noget besværligt ukrudt, da den er meget svær at hive op, da den har en kraftig pælerod. Men jeg nyder nu synet af den, det er en meget smuk plante med de fine små blå blomster, og den har en meget lang blomstringsperiode.

Jernurten er faktisk blevet betragtet som en hellig urt i fortiden, og druiderne brugte den bl.a. ved hellige ceremonier. Og den har også været benyttet som lægeurt mod en del forskellige dårligdomme gennem tiderne.

Men du kan selv læse mere om Jernurten på denne supergode hjemmeside - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(1)
#11 Svar postet d. 03-09-15 kl. 11:54. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Vagn Brøndegaard var, og er stadig på trods af sin hedenganghed, den absolutte mester udi etnobotanikken, og han har jernurten med i Folk og Flora, bind 4: - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator