Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
#10 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 21:31. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Hej Per

Hvis jeg havde fået en besked fra kvalitetsudvalget om, at min bestemmelse var blevet afvist, så ville jeg da osse være blevet ærgerlig over det - og måske ked af det - og evt. endda trodsigt uenig.

Men det er der bare ikke noget at gøre ved, for kvalitetsudvalget optræder med samme autoritet som en fodbolddommer. Dommerens afgørelse må man æde.

Bestemmelsen var mit ansvar. Men jeg må jo indrømme, at enhver kan begå fejl.

..

Det som jeg blev rigtig knotten over var, at jeg fik beskeden: Din observation er blevet afvist. Og det var sgu''tte min observation!

..

Jeg havde tilladt mig at bestemme en dyrket plante, som en service til finderen. Og var dengang ikke klar over, at når der kommer navn på en Naturbasen App. - så ryger Obsen automatisk i Naturbasen.

Mærkelig mekanik, som man ikke kan tænke sig til. Den skal man bare kende.

knap nok længere knarvorn hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#11 Kommentar postet d. 06-09-15 kl. 20:13. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Når man første gang går ind på Naturbasen ID kommer der er meddelelse op der forklarer lidt om Naturbasen ID, bl.a. at der er vigtigt at læse informationen: - se linket HER hvor det bl.a. fremgår, at der er tale om observationer, ikke om forumspørgsmål.

Det fremgår under billederne i galleriet, hvorvidt det er en Naturbasen ID-observationer og hvem der har artsbestemt observationen. Man kan altså kontakte vedkommende gennem hans/hendes profil.

Hvis en Naturbasen ID-observation kvalitetssikres, rettes der automatisk henvendelse til vedkommende der har artsbestemt observationen.

Når man har artsbestemt en Naturbasen ID-observation, kan man altid rette den indtil den er godkendt af kv-udvalget.

Skriv til support hvis der er yderligere spørgsmål

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#12 Kommentar postet d. 06-09-15 kl. 20:25. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Man kunne overveje om teksten på knappen ''Kan ikke artsbestemmes'' i stedet skulle være f.eks. ''Observationen afvises''. Eller lignende.

Som Henrys eksempel viser, vil der være observationer som kan artsbestemmes, men som af andre årsager ikke kan indtastes som ''gyldig'' observation.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#13 Kommentar postet d. 06-09-15 kl. 21:26. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Hej Henrik

Lige nemlig!

Det er ved at gå op for mig, at en tilfældig plantebestemmer på Naturbasen App osse skal påtage sig at vurdere, om observationen hører hjemme i selve databasen Naturbasen - og det er der sjældent oplysninger nok om. Og da slet ikke, hvis man skal bedømme dette ud fra ID-fotoet alene, som det alt for ofte er tilfældet.

Derfor er jeg begyndt at skrive til observatørerne i Naturbasen App, at "Din observation MÅ IKKE bestemmes", når der er tvivl om, hvorvidt det drejer sig om en naturlig forekomst.

Jeg kan ikke vurdere ud fra Thomas Eske Holms nylige indlæg, om han har forstået problematikken.

endnu vranten hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

John Holst
#14 Kommentar postet d. 06-09-15 kl. 21:40. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Tak til Thomas for indspark. Det skal jeg lige gruble over. Jeg ser nogle løse ender, men Thomases indlæg skal jeg nærlæse på et tidspunkt, hvor jeg er lidt mere kvik i hovedet end lige nu.

Midnat onsdag samler jeg op på de responser i tråden, der kommer til Thomases indlæg, samt andre grublerier m.m. omkring emnet. Jeg sender derefter kommentar til support.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

John Holst
#15 Kommentar postet d. 09-09-15 kl. 22:36. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Vender tilbage lørdag, da andre presserende opgaver er kommet på tværs.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator