Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgit Knudsen
#10 Kommentar postet d. 07-09-15 kl. 19:25. Emne: Rubus nessessis - Opret brombær??
Så var jeg tilbage ved Myrhøj.

Og der er altså ingen Korbær Men alle blomsterskud er i en misserabel forfatning...

Rubus nessessis - Opret brombær?? (Så var jeg tilbage ved Myrhøj. 
Og der er altså ingen Korbær :) Men alle blomsterskud er i en misse)
Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 975)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#11 Kommentar postet d. 07-09-15 kl. 19:26. Emne: Rubus nessessis - Opret brombær??
..det lykkedes mig at finde en enkelt i nogenlunde tilstand helt i skygge....

Rubus nessessis - Opret brombær?? (..det lykkedes mig at finde en enkelt i nogenlunde tilstand helt i skygge....)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 325)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#12 Kommentar postet d. 07-09-15 kl. 19:28. Emne: Rubus nessessis - Opret brombær??
..men heller ikke her synes der at være mange chancer for bær...

Rubus nessessis - Opret brombær?? (..men heller ikke her synes der at være mange chancer for bær...)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#13 Kommentar postet d. 07-09-15 kl. 19:29. Emne: Rubus nessessis - Opret brombær??
...men bladene var imponerende, særlig dem der stod skyggefuldt - de var i tværmål over 25 cm - og rigtig varierede i delingen...

Rubus nessessis - Opret brombær?? (...men bladene var imponerende, særlig dem der stod skyggefuldt - de var i tværmål over 25 cm - og r)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 456)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#14 Kommentar postet d. 07-09-15 kl. 19:30. Emne: Rubus nessessis - Opret brombær??
...et enkelt rigtig smukt symetrisk 7-delt

Rubus nessessis - Opret brombær?? (...et enkelt rigtig smukt symetrisk 7-delt)
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#15 Kommentar postet d. 08-09-15 kl. 07:59. Emne: Rubus nessessis - Opret brombær??
Jeg er blevet i tvivl om din Myrhøj-brombær, som jeg undskylder for at have bestemt som nessensis for tidligt.

Efter dit sidste besøg er jeg ikke blevet klogere - eller måske netop ! Tornene på bladskuddene er for tætsiddende og for store til at være typisk nessensis. Der er en anden, lignende art, R. scissus, som også ofte har 6-7-delte blade, og dén har flere og længere torne. For længe siden (i 80erne) plantede jeg en mellemting mellem nessensis og scissus ind i min have. Den er der endnu, og er efter min mening stadig en mellemting.

Jeg har for sjældent set scissus til at være sikker på. hvad din art er for en af dem.

Både nessensis og scissus blomstrer før de fleste andre ægte brombær, og blomsterskuddene kan være ynkelige af den grund her i september. Frugtsætningen på din busk er i øvrigt også meget ynkelig, dårligere end hos nessensis og scissus (krydsning ?).

Den er måske tjent med et ekstra besøg i begyndelsen af juli næste år ? Indtil da : væk med nessensis.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#16 Kommentar postet d. 08-09-15 kl. 10:21. Emne: Rubus nessessis - Opret brombær??
Tak Hans for dit grundige svar Det får mig forresten lige til at tænke på at du aldrig lader mig i stikken med et halvt svar. Det er jeg meget taknemmelig for. Derfor er det også ligegyldigt om der somme tider bliver lidt vandren frem og tilbage mellem arterne. Det behøver du ikke undskylde for. Ofte er det jo også afhængig af mine billeder.

Rubus scissus har jeg også siddet og læst om. Der står f.eks. at bladene er blødhårede, hvor R. nessensis siger meget svagt hårede. Jeg har hele tiden haft lidt svært ved netop det, da den fra Myrhøj føles meget blød.

Myrhøj-brombæren får lov at holde fri til næste sæson

Og mange tak for din hjælp Hans!

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator