Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marie Louise Brandt
#10 postet d. 27-10-15 kl. 10:25. Emne: Orange lamelsvamp i tør bøgetømmerstak ..
Jeg syntes slet ikke nogen af de to bundter svampe var spor slimede, og selv om de små sorte korn på de største så lidt sære ud, ville jeg også umiddelbart tro, at det var noget drys af en art. Også selv om de ligger meget jævnt. men forklare det kan jeg ikke.

Den lille uudviklede svamp fra det sidste foto tog jeg med hjem, den ligger i min altankasse og er tørret lidt ind, men den er ikke slimet, blot lidt fugtig af at ligge udenfor.

Jeg ved dette her artsbestemmelse er svært, men måske kan i fortælle mig, hvordan de kan finde på gro i disse tilsyneladende tørre stakke bøgetømmer?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#11 Svar postet d. 27-10-15 kl. 10:36. Emne: Orange lamelsvamp i tør bøgetømmerstak ..
Bemærkede du nogen distinkt lugt på nogen af dem Marie Louise (just for the record) Torbjørn

Overfladerne bestyrker mig i at det er (knapt så) Højtsiddende Skælhat.

Jeg har ingen forklaring på hvordan de klarer det tørre tømmer - - -

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#12 postet d. 27-10-15 kl. 10:42. Emne: Orange lamelsvamp i tør bøgetømmerstak ..
Hvis man bruger en fugtighedsmåler på stammerne vil det nok ligge på 20 -25% vand i stammerne, så der er rigelig fugtighed til svampevækst. På Sløjdlærerskolen prøvede jeg på opskåret træ som lå udendørs; ikke under 19% vand i træet.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#13 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 11:00. Emne: Orange lamelsvamp i tør bøgetømmerstak ..
Målingerne på Sløjdlærerskolen var i oktober 1994, på træ som lå under tag udendørs.

Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt
#14 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 11:00. Emne: Orange lamelsvamp i tør bøgetømmerstak ..
Ingen lugt fra den lille, som jeg tog med hjem. Heller ingen særlig lugt, da de var friske.

Ja, der må selvfølgelig være fugt i træet, men det så virkelig forbløffende ud med disse friske orange svampe.

Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt
#15 Kommentar postet d. 29-10-15 kl. 09:01. Emne: Orange lamelsvamp i tør bøgetømmerstak ..
Tak for de mange gode fingerpeg ...

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator