Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#10 Svar postet d. 03-11-15 kl. 17:32. Emne: Noget hekseringshat?
Morten jeg ved ikke om det er for set for dig at checke om lamellerne let skilles fra hatkødet, eller ej. Det er en af karaktererne for hekseringshatte, som ofte virker!. - Og, hvordan var det med kødet, det skiftede ikke farve, eller hvad?!

Den filtede hat og de meget kort nedløbende lameller er mine vigtigste indvendinger mod Tåge-Tragthat, så den er i mine øjne udelukket.

Jeg kan ikke komme til bunds i svampen, nok heller ikke med mikroskopi, selvom jeg nok ville kunne slægtsbestemme den.

Hvordan går det med svampeatlas Morten?!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#11 Kommentar postet d. 03-11-15 kl. 17:51. Emne: Noget hekseringshat?
Tak for tilbagemeldingen, Torbjørn.

Intet nyt fra svampeatlas.

Svampen er helt indtørret, så jeg kan næppe checke om lamellerne giver let slip. Jeg har det i baghovedet til næste lejlighed.

Kødet skiftede ikke farve - billede 2 er taget nogle minutter efter gennemskæring.

Jeg synes den duftede henad Violet hekseringshat.

Jeg havde selv luret på Violduftende eller Marmoreret hekseringsridderhat, men det må blive næste år - hvis de står der igen.

Og nu hvor jeg har eksperten i røret:

Jens Søgaard og jeg er ret spændt på denne hvidløgslugtende svamp, der voksede på en myretue.

- se linket HER

Jeg kan ikke finde noget, der ligner i svampebogen. Har du set tråden?

med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 03-11-15 kl. 18:01. Emne: Noget hekseringshat?
Det kan sagtens være en Hekseringshat, men det ligner ikke Marmoreret, og de øvrige jeg kender har ikke filtet hat, men der findes en med filtet hat bl.a. i Holland. Hvis du finder den frisk næste år, så check meget gerne lamelprøven og lav et sporeafkast (helst over 2 dage så det bliver så tykt som muligt for lettere at kunne bedømme farven)

Nej jeg har ingen gode ideer ang den anden, tænkte på Stor Løghat, men husker ikke lige om stokken er så filtet, går ud fra at den var sej. Kunne det tænkes at den havde forbindelse til en bøgegren i eller under myretuen, eller på en anden måde, sad den løst i substratet eller var den svær at få op?!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#13 Kommentar postet d. 03-11-15 kl. 18:13. Emne: Noget hekseringshat?
Av, spændende. Ærgeligt, jeg ikke brugte mere tid på den.

Vedr. myretuesvampen er jeg ret så overbevist om at der ikke var bøgeved i myretuen. Desuden lignede den på ingen måde de løghatte, jeg plejer at se - den var kulsort og "Keglevokshat-formet".

Jeg har den stadig til tørre og har ikke fået afsendt mine to andre svampe, jeg meget gerne vil bede dig kigge på. (leder efter en egnet æske at sende dem i).

Er der en ide i at vedlægge den, eller kan den slags ikke bestemmes ud fra tørrede eksemplarer?

Tusind tak for din grundighed. Svampeforum er et populært medie i efteråret, så du må bruge meget af din fritid herinde.

De bedste hilsner

Morten

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#14 Svar postet d. 03-11-15 kl. 18:36. Emne: Noget hekseringshat?
holder nu med Frank i Tåge-Tragthat - også selv om lamellerne "kun" er kort nedløbende (dog lidt kritisk med plænen!)

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#15 Kommentar postet d. 04-11-15 kl. 15:53. Emne: Noget hekseringshat?
Jeg har lige i mit arkiv set, at jeg for 2 år siden fik bestemt en bleg hekseringshat fra Mandehoved - - se linket HER

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#16 Kommentar postet d. 04-11-15 kl. 16:39. Emne: Noget hekseringshat?
Tak, Gerner.

Jeg kunne se at Frank destiung også havde set Bleg hekseringsridderhat på lokaliteten samme weekend, som jeg var der - men den skal vel have violet skær over stokken. Det er der ikke antydning af på mine svampe.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#17 Svar postet d. 04-11-15 kl. 18:13. Emne: Noget hekseringshat?
Jeg er helt med på at det ikke er Bleg Hekseringshat, der har en flot syrenblå, temmelig fibret-flosset stok.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#18 Svar postet d. 04-11-15 kl. 18:16. Emne: Noget hekseringshat?
Det er helt typisk Tåge-tragthat!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#19 Svar postet d. 04-11-15 kl. 19:22. Emne: Noget hekseringshat?
Hej alle

Jeg fatter ikke at Henrik og Frank holder fast i at det skulle være Tåge-Tragthat uden et eneste argument herfor. Hatten er tydeligt filtet og lamellerne kun svagt nedløbende hos nærv. fund, og Morten beskrev lugten anderledes (hekseringshat-agtigt).

I funga nordica står der intet om en filtet hat, og den seneste monografi om de skandinaviske arter (Harmaja 1969), står der blot at den er lidt netagtigt fibrilløs - under lup! - Det her er meget mere, og Morten antyder at den var endnu mere filtet! En anden karakteristisk ting for Tåge-Tragthat er at sporeafkastet er mørkt okkergulligt - det ved vi jo intet om her, men jeg nævner det blot i forbindelse med et evt. genfund af denne interessante art!

Uden videre dokumentation må den udelades, hvis Morten har tørret materiale af den, så kan det afsløres hvilken slægt den tilhører.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator