Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole B. Lyshede
#10 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 18:07. Emne: Er det Kristtorn
Fint, Henry, det passer mig godt. Det er heller ikke, hvad jeg forstår ved papiller - men man må jo lige spørge.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#11 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 18:11. Emne: Er det Kristtorn
Jeg tror alligevel, man kan se glinsende papiller på billedet i #4. Nemlig en tredive stykker på det nederste småblad i midten - næsten ret ud til venstre fra "knuden på rachis".

Forældrearten Krybende Mahonie (Mahonia repens) skal have mange papiller. Det skal artsbastarden Lav Mahonie (M. Xdecumbens) osse kunne have. Mens Alm. Mahonie ikke skulle have nogen papiller (er dette mon rigtigt?).

Bastarten Lav Mahonie er ikke steril. Så hvis en plante af tilsyneladende Alm. Mahonie - alligevel har lidt papiller - så er den måske en trekvarter? Hvem ved nok?

hilsen fra henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#12 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 18:15. Emne: Er det Kristtorn
Men de glinsende småprikker på bladet, jeg lige har skrevet om - de er faktisk for store. Eller bare usædvanligt synlige?

Måske spiller lyset i papillerne - og får dem til at virke større end de er?

lille hilsen fra Henry

PS: intet er sikkert i denne Verden

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#13 Kommentar postet d. 23-02-16 kl. 17:47. Emne: Er det Kristtorn
kun M. aquifolium & M. xdecumbens indgår i nøglen i AFD-meddelelser (er M. repens mon fundet i Danmark?)

kan stadig ikke med sikkerhed se papiller i #4 ...

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#14 Kommentar postet d. 23-02-16 kl. 17:49. Emne: Er det Kristtorn
Hej Henrik

Jeg ved ikke af, at Krybende Mahonie nogensinde er fundet forvildet i Danmark. Men den burde tjekkes i Dansk Herbarium.

Og ren-arten har vist nok kun meget sjældent været dyrket - hvem ved noget?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator