Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Ivar Qvonje
#10 postet d. 10-01-08 kl. 13:07. Emne: Hvilken Rødblad?
Hej Torbjørn, Erik og Jacob.

Jacob har ret i, at det det blå skær er et farvestik. (Jeg kendte ikke fænomenet og var derfor ikke opmærksom på det). Lamellerne har måske snarere et svagt laksefarvet skær.

Jeg har studeret Entoloma sericeum i Vesterholt (pg. 251). Erik skriver, at den ikke ligner hovedformen specielt. Og det fremgår ganske klart. Men sikke mange og interessante oplysninger, du kommer med.

Og Torbjørn, jeg henlagde formiddagens travetur til Hundige Strand. Og det lykkedes mig - man kan være heldig! - at genfinde, genfotografere og hjembringe 3 exx, som jeg nu anbringer på køkkenrulle på en radiator en dags tid. Derpå sender jeg dem til dig. Og så bliver det jo spændende!

Alle skal have tusind tak for hjælpen! Hvad skulle man dog stille op uden Fugle&Natur.

Med venlig hilsen

Jørn

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#11 postet d. 10-01-08 kl. 15:57. Emne: Hvilken Rødblad?
Og her et billede fra idag.

Hvilken Rødblad? (Og her et billede fra idag.)
Foto: Jørn Ivar Qvonje
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#12 postet d. 17-01-08 kl. 00:46. Emne: Hvilken Rødblad?
Jørn, den kan jeg desværre ikke klare. Sporerne stemmer med E. sericeum var. cinereoopacum, men trods grundig eftersøgning kan jeg ingen øskenceller finde - en meget vigtig karakter. Det kunne tyde på at det kunne dreje sig om filtet rødblad (Entoloma fernandae), hvilket også stemmer bedre med hathuden, men denne og dens slægtninge afviger ved at have aflange sporer.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#13 postet d. 17-01-08 kl. 10:35. Emne: Hvilken Rødblad?
Hej Jørn

Jeg prøvede endnu en gang i morges og fandt faktisk nogle øskenceller - det er nogle gange svært og tidskrævende; hertil kommer at formen på basis af nogle af basidierne peger i samme retning. Derfor accepterer jeg Eriks bestemmelse (Entoloma sericeum var. cinereoopacum.

Når du indrapporterer den til svampefund vil det være en god ide hvis du om muligt oploadede endnu et foto, der også viser hatoversiden uden farvestik

mvh

Torbjørn

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#14 postet d. 17-01-08 kl. 15:35. Emne: Hvilken Rødblad?
Hej Torbjørn

Tak for din hjælp og dine svar. Det er venligt af dig at afse tid.

Jeg indberetter den til svampefund, så snart mine formalia er bragt på plads. Med foto, jf. din anbefaling.

Jeg beder også om at få svampen oprettet på F&N, idet jeg henviser til denne tråd.

Tak skal du have!

Med venlig hilsen

Jørn

PS. Og igen tak til Erik!

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#15 postet d. 17-01-08 kl. 15:51. Emne: Hvilken Rødblad?
Jørn, jeg fik udtrykt mig uklart, men det jeg mente var at du om muligt skulle oploade endnu et foto her på "fugle og natur", det er p.t. mere tricky i forummet "svampefund".

mvh

Torbjørn

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#16 postet d. 17-01-08 kl. 16:26. Emne: Hvilken Rødblad?
OK, Torbjørn!

Kommentér

Margaretha Liebmann
#17 postet d. 17-01-08 kl. 16:26. Emne: Hvilken Rødblad?
Hov, nu vil jeg lige blande mig i evt uploadning til Svampefund. Det er nemt nok Torbjørn, hvis man blot gør som følger:

1. indtaster obs. i F&N.

2. Uploader billedet.

3.Klikker sig ind på billedet på F&N og gemmer det i musen, som når man ellers skal linke.

4. Registrer fundet i Svampefund og sæt F&N-billedet ind ved markeringen til evt sti til foto.

Det virker HVER gang.

Det var såmænd det hele.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#18 postet d. 17-01-08 kl. 16:45. Emne: Hvilken Rødblad?
Tak for rettelsen Margaretha, jeg skal vist snart til at lære at oploade fotos

mvh Torbjørn

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator