Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kirsten nielsen
#10 postet d. 07-12-07 kl. 15:03. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Det her er det mest undersidede jeg har. Jeg synes jeg tog et igår som nu er væk - men den sorte underside bliver lysende med blitz, tror jeg nok - jeg kunne ikke forstå at den ikke blev sort. Måske er det en spejlsvamps natur - hvis altså denne er en sådan, men den spejler i hvert fald. Jeg vil prøve at tage dem hjemme uden blitz, hvis jeg kan.

Hvorfra har Sodsvamp sit navn? (Det her er det mest undersidede jeg har. Jeg synes jeg tog et igår som nu er væk - men den sorte und)
Foto: kirsten nielsen
Kommentér

kirsten nielsen
#11 postet d. 07-12-07 kl. 15:09. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Jeg synes Henriks svampe ligner et tyndt lag kanel på boller, mens mine mere ligner et tykt lag kanel. Jeg må derover igen, ikke langt - fint at blive jaget med i dette øjemed, Margaretha. Og hvad jeg dog ikke fik øje på igår af svampe hvis eksistens jeg aldrig har bemærket.....

Kommentér

kirsten nielsen
#12 postet d. 07-12-07 kl. 15:44. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Et underside-billede viste sig. Så tog jeg fejl - undersiden spejler ikke. Men farven er for grå.

Hvorfra har Sodsvamp sit navn? (Et underside-billede viste sig. Så tog jeg fejl - undersiden spejler ikke. Men farven er for grå.)
Foto: kirsten nielsen
Kommentér

kirsten nielsen
#13 postet d. 07-12-07 kl. 15:58. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Og hvor skulle kroghårene befinde sig, Henrik?

KirstenN

Kommentér

Margaretha Liebmann
#14 postet d. 07-12-07 kl. 16:01. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
De ligner meget "min" fra igår under tråden "Phellinus?", som muligvis er Ellespejlporesvamp. Der er skrappere folk sat på opgaven .

Hvaad fandt du så ellers?

Kommentér

kirsten nielsen
#15 postet d. 07-12-07 kl. 16:58. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Hej Margaretha. Men skulle man ikke tro, at Elle-spejlporesvamp lever på el?

Jeg fandt syv forskellige på gamle poppelgrene, hvor den gule bævresvamp også er (ikke hassel, som jeg skrev), - jeg har bestemt nogle ud fra Morten Langes "Danmarks (eller Nordens) svampe" og glemt navnene. Nogle andre på tykke kævler som jeg tror også er poppel. De kommer ud lidt efter lidt, svampene altså.

KirstenN

Kommentér

kirsten nielsen
#16 postet d. 07-12-07 kl. 17:10. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Ja den ligner. Men ligner de ikke også hinanden næsten allesammen (!) med alle de variationer hver art har. - Jeg er meget spændt på, om jeg kan finde nogle krogede hår.

KirstenN

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#17 postet d. 07-12-07 kl. 17:19. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Der er slet ingen tvivl om det er Kroghåret Spejlporevsmp på billederne. Voksested og -måde er uhyre karakteristisk!

mvh

Jacob

Kommentér

Henrik Nielsen
#18 Kommentar postet d. 13-07-12 kl. 19:29. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Der er faktisk noget, der hedder en sodsvamp. Den er bare (en smule) kunstig. Den er lavet af sammenpresset naturgummi og bruges til at rense papir (bogsider, gamle tryk m.m.) for snavs og f.eks. sod, lidt a la et stort viskelæder. Hvis du googler ordet "sodsvamp", så pas på, for Google ændrer din søgning til "fodsvamp"

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator