Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(343)
#10 Svar postet d. 17-06-16 kl. 22:48. Emne: Kællingetand?
.....og ikke forfængeligt, men jeg kunne se at du har oploadet billeder af underarten/formen/varianten.

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#11 Kommentar postet d. 18-06-16 kl. 09:23. Emne: Kællingetand?
Hej Morten

Jeg tror, at usædvanlig store eksemplarer af Alm. Kællingetand kan kaldes for foderkællingetand. Og at disse kan henregnes til varieteten sativus. Men hvordan man ellers adskiller denne varietet fra alt det øvrige kællingetand - det ved jeg ikke. Hul stængel er tildels en funktion af størrelsen, så det kan foderkællingetander godt have.

Lotus corniculatus var. sativus (Foder-Kællingetand med stort) er ofte tydeligvis udsået. Mens den lignende Sump-Kællingetand (og Klit-Kællingetand) står på naturlige voksesteder. Som regel.

Hvis man først begynder at opdele arterne af Kællingetand i varieteter - så er det uden ende. Især arten Alm. Kællingetand rummer mange forskellige slagser - endda også flere slags indigene danskere. Akkurat ligesom Rundbælg.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#12 Kommentar postet d. 18-06-16 kl. 10:00. Emne: Kællingetand?
De der udsåede, store typer - vist nok ofte af italiensk oprindelse - har generelt højere indhold af giftstoffer (cyanogene glykosider). Det medfører at køllesværmere trives rigtig godt på dem. Køllesværmere kan selv syntetisere disse forbindelser, men det er pokkers dyrt for dem. Hvis indholdet i foderet er for lavt, trives de dårligt, og under en eller anden tærskelværdi dør de - så vidt jeg husker - af sult.

Naturen er sær...

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#13 Kommentar postet d. 18-06-16 kl. 10:45. Emne: Kællingetand?
Hej Jan

Det ser heldigvis ikke ud til, at vi får mangel på Foder-Kællingetand foreløbigt.

I alt fald ikke ude i de arkitekttegnede afdelinger i resterne af den danske halvnatur.

Leve Køllesværmerne!

opråb fra Henry

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#14 Kommentar postet d. 19-06-16 kl. 12:08. Emne: Kællingetand?
Jeg vover så at lægge den ind som foder k. hvis der ikke er indsigelser

Tak for alle de oplysende indlæg

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#15 Kommentar postet d. 19-06-16 kl. 13:11. Emne: Kællingetand?
Se osse denne tråd: - se linket HER

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator