Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#10 Svar postet d. 03-07-16 kl. 15:08. Emne: Hvad er det her ?
Tak Conny, de modne eks. ligner en Lycogala / Rødært mere overbevisende, men arten er jeg ikke sikker på.

Der er flere end i Henrik Gøtzsches nøgle (her):

Aethalia 2-5 cm in diam., subglobose, on a vertical substrate often ± drop-shaped. L. flavofuscum (Ehrenb.) Rostaf.

1'' Aethalia smaller. 2

2 (1) Aethalia rounded conical to ovoid, with black scales on apical parts. Immature aethalia coral-red to almost scarlet. L. conicum Pers.

2'' Aethalia ± spherical, with light scales on all of the surface. Immature aethalia salmon. L. epidendrum (L.) Fries

Arten Lycogala terrestre nævnt i anden sammenhæng af Stig, ligner meget i umoden tilstand, men skulle have en anden sporefarve, jeg kender ingen bestemmelsesnøgler hvor den art er medtaget. Jeg har dog hørt fra pålidelig kilde at terrestre også findes i DK.

Overfladen på dine modne eks. ligner ikke Alm. Rødært, men den kan jo være angrebet som Stig foreslår.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Conny Bruun
#11 Kommentar postet d. 03-07-16 kl. 16:36. Emne: Hvad er det her ?
Hej Torbjørn

Jeg kan se at jeg sidste år d.6.10.15. havde alm.Rødært på samme stub som er obset.

Men jeg synes ikke at i skal bruge mere tid på den.

I skal alle have tak for jeres svar

Mvh Conny

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator