Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#10 Svar postet d. 19-09-16 kl. 08:40. Emne: Hvilken Svamp
Ingen af os ved hvad spørgeren ønsker, men jeg giver ham et redskab til at finde ud af svaret, det gør man ikke ved blot at forære svaret uden begrundelse.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#11 Svar postet d. 19-09-16 kl. 08:45. Emne: Hvilken Svamp
Han spørger "Men hvilken Svamp er det ?", ikke noget om hvorfor eller hvordan...

Hvis han havde formuleret spørgsmålet anderledes, kunne jeg være tilbøjelig til at give dig ret, Torbjørn!

Men nok om det!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 19-09-16 kl. 09:01. Emne: Hvilken Svamp
Frank, når man ikke kan se de vigtigste karakterer, eller i hverfald ikke ordentligt, så kunne det jo i teorien være hvad som helst, hvad med f. eks. blånende kød og en stor pose ved basis - al VORES erfaring siger at det ikke er tilfældet, men udelukkes kan det jo ikke. Derfor er det mig stærkt på sinde som artskoordinator at give brugbare, ikke alt for subjektive svar.

Det svarer stadig lidt til analogien om sjældenhedsudvalget for fugle. Du ville vel næppe få en sort stork godkendt, hvis du som dokumentation blot skrev at du kendte arten - hvad du givet vis også gør

Ikke mere nu og her fra min side.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#13 Svar postet d. 19-09-16 kl. 09:11. Emne: Hvilken Svamp
Jo, det ville jeg, Torbjørn! - og Sort Stork er ikke en SU-art!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#14 Svar postet d. 19-09-16 kl. 17:35. Emne: Hvilken Svamp
Håber ikke vi har skræmt livet af dig Henning vi venter på dit svar vedr. svampen Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henning Elgaard
#15 Kommentar postet d. 19-09-16 kl. 23:19. Emne: Hvilken Svamp
Hej Torbjørn og Frank.

Tak for svar og en livlig diskussion , efter jeres svar har jeg undersøgt svampen - den "Rødmer" ved berøring , kødet hvidt, det danner kontrast, ringen hvid , tydelig riflet.

Min Konklusion er Rømende Fluesvamp.

Vh Henning

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#16 Svar postet d. 20-09-16 kl. 06:31. Emne: Hvilken Svamp
Hej Henning

Tak skal du have - jeg er helt overbevist om at det er rigtigt, men i konsekvens af hvad jeg skrev tidligere, så spørger jeg alligevel om du checkede stokbasis for velum (den bør have skælkranse, der er artskarakteristisk, hvis der var en decideret pose, er det noget andet som vi ikke kender). Når jeg er så pernittengrynet omkring spørgsmålet så er det også fordi at vi ved at Rødmende Fluesvamp er et artskompleks, som endnu ikke er udredt i Europa. Vi har dog dels en meget bleg "form" (var. alba) og en nåleskovs-*"form" med gulgrøn ring (var. annulosulphurea). Dit materiale tilhører dog ingen af disse to. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henning Elgaard
#17 Kommentar postet d. 20-09-16 kl. 21:04. Emne: Hvilken Svamp
Hej Torbjørn.

Ja! jeg checkede for skælringe ved stokbasis.Der var der fine skælringe - ved den opsvulmet knold.

Tak for dig gode information - det giver god inspiration.

VH Henning

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#18 Svar postet d. 20-09-16 kl. 21:16. Emne: Hvilken Svamp
Selv tak

Godt at omstændelighed ind imellem kan bruges til noget

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator