Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. september 2016

Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark

D. 7/11/15 fandt jeg en for mig ukendt glansbille i skimlet halm i Trørød. Efter at have konsulteret Kerbtier stod det klart, at der var tale en rød Carpophilus af en art, men herfra bliver det rigtigt svært. Jeg nøglede mig via denne side www.coleo-net.de...carpophilus

frem til at, at der evt kunne være tale tale om C.truncatus, men der er en del lignende arter (især C.dimidiatus og C.mutilatus), og eksperterne turde ikke udtale sig sikkert uden belæg. Desværre havde jeg forlagt mit belægseksemplar - troede jeg da -, så stor var glæden da jeg for nyligt genfandt dyret i et glas i fryseren.Herefter var det en formsag for Jan Pedersen at bestemme dyret til truncatus under lup.

Slægten omfatter en del arter, der er fundet indslægt til NVEuropa med forskellig frugt. Netop truncatus har etableret en fritlevende bestand i Tyskland helt op til Slesvig-Holsten, hvor den findes i f.eks. kompostbunker, og arten var forventelig herhjemme.

En stor tak til Jan Pedersen fra ZM, der for øvrigt lige kunne berette and for nyligt havde fundet endnu to nye billearter for landet: Phloeosinus thujae, en barkbille der yngler i Ene og Phyllotreta procera, der lever på Reseda hhv ved Høvblege og på Bornholm.



Foto: Carpophilus truncatus, Trørød 7.11.15

De senest indberettede arter i Naturbasen: