Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Rald
#10 postet d. 15-01-08 kl. 21:04. Emne: Hvilken barksvamp?
Mikroskopering er relevant, når der er tale om en art, der ikke kan kendes makroskopisk. Men her er der ingen tvivl.

Det er ret interessant, hvis den er fra Hyrdehøj Skov, som du mest frekventerer. Husk altid at skrive funddata, når du oploader et billede. Det gør det mildest talt noget sjovere at bestemme et billede.

Send for Guds skyld aldrig friske svampe til nogen som helst. Jeg hader at modtage plastikposer med rådne svampe gennem min brevsprække. Bare lad den ligge og tørre. Så skal indsamlingen nok blive bevaret for eftertiden.

Rødlisten (Margarethas link) siger 1 års generationstid, jeg vil efter mine egne erfaringer sige 3-5 år. Men så er substratet også så nedbrudt, at svampen ikke kan leve der mere. Den skal hele tiden finde nye levesteder, hvilket er en af grundene til, at den er fundet så få steder i Danmark. En anden er selvfølgelig, at den kun er fremme om vinteren.

Den er typisk hvid på oversiden, men kan også være rødbrun - se linket HER #20.

Kommentér

Tom Smidth
#11 postet d. 16-01-08 kl. 15:44. Emne: Hvilken barksvamp?
Ja svampen er fra Hyrdehøj hvor den er fundet i yngre bøgeskov (10-15 år) hvor der også var almindelig muslingesvamp på en del grene.

Jeg vil i morgen tage et stykke gren med svampe på med hjem og tørre.

Hvortil skal belæget sendes?

Kommentér

Erik Rald
#12 postet d. 17-02-08 kl. 17:19. Emne: Hvilken barksvamp?
Normalt finder jeg kun Krusblad på de rigtig gode lokaliteter, som Jægersborg Dyrehave og Skindbjerglund, så det er meget interessant, at du har fundet den på en lokalitet, jeg aldrig har hørt om! Det bidrager til kendskabet til artens økologi. Måske er den under udbredelse, fordi vinterene bliver mildere.

Du kan sende dit spændende fund til:

Botanisk Have & Museum

Statens Naturhistoriske Museum

Københavns Universitet

Øster Farimagsgade 2 B

1353 København K

Bare skriv lokalitet og dato, dig som finder og mig som bestemmer.

Så vil den med tiden komme til at stå i denne database over museets svampeindsamlinger - se linket HER

Kommentér

Tom Smidth
#13 postet d. 17-02-08 kl. 19:55. Emne: Hvilken barksvamp?
Det vil jeg gøre

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator