Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. november 2016

Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark

Fredag den 18-11 tilbragte jeg alt for mange timer foran computeren, så ud på eftermiddagen SKULLE jeg bare ud og have lidt luft. Turen gik til den nærliggende Assistens Kirkegård på Nørrebro i København, tæt på hvor jeg bor. Jeg fik kun omkring en time derovre, inden lyset var blevet så dårligt, at jeg næsten ikke kunne se min bakke, og da slet ikke de kræ jeg rystede ned i den. Ved et af de sidste ryst (af en faconklippe taks), faldt der en blandet landhandel af små edderkopper og springhaler ned i bakken, men også en lille mikrocikade og en noget større cikade. De kom i et glas og kom med hjem, da de på det tidspunkt skulle have været selvlysende, hvis jeg skulle have kunnet bestemme dem. Vel hjemme under stereoluppen viste mikrocikaden sig hurtigt at være grøn mikrocikade, men den større cikade var betydeligt mere spændende. Jeg troede først, at det var en Acericerus haydenii, for den har jeg fundet før på kirkegården, men et nærmere kig på ansigtet af dyret viste et helt andet ansigtsmønster. Den havde en meget karakteristisk rektangulær sort bjælke med en lys midterstribe i ansigtet, og det skulle ifølge hjemmesiden British Bugs være karakteristisk for Acericerus ribauti. Bestemmelsen var sådan set enkelt nok, men det gav alligevel lidt hjertebanken, for A. ribauti er aldrig fundet i Danmark før. Det er den så nu. Bestemmelsen er idag 20-11 blevet bekræftet af Ulrik Hasle Nielsen.

Jeg har vedhæftet foto af det karakteristiske ansigtsmønster.


Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: