Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#10 Svar postet d. 14-01-17 kl. 19:37. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Jeg kan finde svampen, men billen er ikke til at finde på mit materiale, du er velkommen til at lede med efter en svamp eller to på søndag 22.1. ved Jægerhuset Dronninggårds Alle 126 kl.10.00.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#11 Kommentar postet d. 14-01-17 kl. 19:40. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Så lige i bilen ved middagstide, at jeg har over 1m belæg

-hvis man nu ta´r den ind i varmen og følger

-mon det kunne lokke eventueller fluer frem... altså varmen...??

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(9)
#12 Svar postet d. 15-01-17 kl. 17:32. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Tak Aksel. Jeg vil overveje at deltage, især hvis du kan vise svampearter, jeg endnu ikke har set.

Per, det er fint at tage grenen ind i varmen. Men den bliver nok svær at håndtere. Jeg vil anbefale at du piller mindre stykker af svampen, giver dem ekstra varme og straks undersøger stykkerne ved kraftig forstørrelse - gerne med et stereomikroskop. Billerne kommer som regel hurtigt frem, men de forsvinder også hurtigt ned i porehullerne igen.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#13 Svar postet d. 15-01-17 kl. 17:42. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Så var der også dværg punktumbiller i pile-ildporesvampene på Rygård overdrev. Samlede et frugtlegeme i jordhøjde og et 2 meter oppe i en pil. Den ved jorden myldrede af biller når jeg lod solen skinne på porelaget. På 20 sekunder talte jeg 25 biller - de er godt nok små.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#14 Kommentar postet d. 15-01-17 kl. 17:46. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Imponerende Aksel

-i dag ved et lille stykke fik jeg "kun" liv i en Almindelig Buskspringhale

-den var meget levende...

En vel Ildporesvamp med "kasketskygge" (Imponerende Aksel (y)
-i dag ved et lille stykke fik jeg "kun" liv i en Almindelig Buskspringhale
)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (669 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(9)
#15 Svar postet d. 15-01-17 kl. 18:04. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Hej Aksel.

Det var flot og meget interessant, at januarsolen kunne lokke de små biller frem. Gad vide om arten især er aktiv om vinteren. Jeg går ud fra, at du har set dem med en god lup, så du kan udelukke spinghaler eller mider, som ofte findes sammen med billen.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#16 Svar postet d. 15-01-17 kl. 18:26. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Det var tydeligt biller Ole. På søndag regner jeg med at knippe-hængepig er pænt udviklet på gamle duftende korkhat, et sted jeg har kendt i et års tid, Der er sikkert også en del andre svampe at finde, jagten gælder pilfinger; du kan evt. hjælpe mig med at bestemme insekter? Jeg tager pile-ildporesvampen med biller med - så må vi se om de vil komme frem?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(9)
#17 Svar postet d. 15-01-17 kl. 21:42. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Fint Aksel. Jeg håber, at vejret arter sig næste søndag.

Vh. ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#18 Kommentar postet d. 28-06-17 kl. 20:46. Emne: En vel Ildporesvamp med "kasketskygge"
Fandt en ny gammel pil med svampen i mosen i går.

Må ha´ aktiveret SvogerBjarne og Nelly

-det ville jo være rart at få den på Øksedals repertoire...

Tak endnu en gang til Aksel

....jeg havde jo glemt alt om den søde, lille bille ...

-Egehjorten har jeg til gengæld læst om -den finder vi nok IKKE i Øksedal....

En vel Ildporesvamp med "kasketskygge" (Fandt en ny gammel pil med svampen i mosen i går.
Må ha´ aktiveret SvogerBjarne og Nelly
-det vill)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator