Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
#10 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 15:55. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Og #4. Syd for Zahara.

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Og #4. Syd for Zahara.)
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (857 x 768)
Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#11 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 15:55. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
#3. Et eksemplar øst for Zaffarnate.

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (#3. Et eksemplar øst for Zaffarnate.)
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (838 x 768)
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(728)
#12 Svar postet d. 13-09-17 kl. 22:14. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Morten mener, at de alle er panoptes, dog synes jeg, at Martins første 2 billeder (vist samme eksemplar godt kunne være en abenceragus han.

Vi foreslår, at vi alle tager billedernen med til RMSD-mødet og diskuterer det.

Vedføjet en hun af abencerragus fra Portugal:

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Morten mener, at de alle er panoptes, dog synes jeg, at Martins første 2 billeder (vist samme eksemp)
Foto: Tom Nygaard Kristensen
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#13 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 22:18. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Vist samme eksemplar, hun:

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Vist samme eksemplar, hun:)
Foto: Tom Nygaard Kristensen
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#14 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 22:28. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Her billede af panoptes og abencerragus fra Mortens samling:

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Her billede af panoptes og abencerragus fra Mortens samling:)
Foto: Moten Mølgaard
Besvar | Kommentér

Kaj Dahl
#15 Kommentar postet d. 14-09-17 kl. 22:31. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Tak for input og interessant med samlingen fra Morten. Jeg har et par yderligere billeder, som vi må se på senere.

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#16 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 20:53. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Synes stadig Martins den første kunne være en abencerraus han.

Har spurgt Morten igen:

Hej Tom,

Jeg må desværre nok en gang fastholde P. panoptes. Min tidligere diagnose bekræftes af forskellen i forvingefrynsernes udseende, jfr. den spanske hjemmeside som Kaj henviser til, og som jeg ikke kendte.

Jeg kan se, at det er et godt kendetegn, idet begge arters forvingefrynser ganske vist er tavlede, men:

- hos P. panoptes er de sorte felter smallere end de hvide

- hos P. abencerragus er de sorte felter T-formede og lige så brede som de hvide på hele forvingen

P. panoptes er i øvrigt vidt udbredt på Den Iberiske Halvø, mens P. abencerragus er sporadisk og meget lokal.

Jeg ville på Kajs vegne ønske, at det var abencerragus, men nu er der næppe flere "halmstrå" at klynge sig til...

V.h. Morten

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#17 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 21:06. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Nej nok ikke alligevel (Martins) - Jeg tager gift.

Besvar | Kommentér

Kaj Dahl
#18 Kommentar postet d. 23-09-17 kl. 16:41. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Vi fastholder at mine alle er P. panoptes.

Mit bud på Martins er, at de alle er P. panoptes, men #4, Syd for Zahara godt kunne være en P. arbencerragus på grund af de regelmæssige sorte trævler på forvingerne. Har du et billede, hvor man kan se diskalpletten?

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#19 Kommentar postet d. 23-09-17 kl. 21:47. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Heldigvis var giften ikke stærk nok.

Mortens seneste udtalelse om Martins #4:

Martins #4: Ja, jeg tror også, at denne er abencerragus - nu, idet jeg kan se, at frynserne er T-formede, og at de sorte felter er lige så brede som de hvide langs hele fv.sømmen.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator