Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stig Madsen
#10 Kommentar postet d. 03-08-17 kl. 12:09. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Jeg kan ikke se det som andet end kiselmateriale, dvs. forstening. Oplysningerne peger også på noget fossilt. Men jeg har intet bud på art.

Besvar | Kommentér

Ingemann Schnetler

Svaraktivitet:

(41)
#11 Svar postet d. 03-08-17 kl. 13:34. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Kalken ved Vigsø Bugt er bryozokalk af Mellem Danien alder (ca. 60 mill. år gammel). De grenede bryozoer (mosdyr) kan godt ligne koraller.

- se linket HER

I kalk fra Danien findes der mig bekendt ingen fossile snegle i den bevaringstilstand, som billederne viser. For mig at se er det en nutidig konksnegl af arten Buccinum undatum, som er slidt af bølgeslaget. Herved er skallens skulptur (mønster) af længde- og tværribber forsvundet. Materialet ligner heller ikke kisel, og der kendes ingen forkislede snegle fra Danien.

Der er fundet enkelte forkislede snegle i Skrivekridtet fra Aalborg, men de ser ganske anderledes ud.

- se linket HER

I koralkalken fra Faxe (der er af samme alder) findes der fossile snegle, oftest bevarede som aftryk og stenkærner.

Venlig hilsen

Ingemann

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karin Guldhammer
#12 Kommentar postet d. 04-08-17 kl. 23:15. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Hej Ingemann

Tusind tak for alle informationerne, jeg har ikke forstand på det, så meget lærerigt. Jeg syntes blot det var et spændende fund og undrede mig over den er lige så hård som et forstenet søpindsvin jeg fandt flere af samme sted. Og undre mig også over den lyder fuldstændig som en sten når man slår på den også er den heller ikke lige til at knuse, sådan som man ellers kan med et sneglehus. Kan man på nogen måde aldersbestemme den?

Venlig hilsen

Karin

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator