Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(530)
#10 Svar postet d. 09-11-17 kl. 18:08. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Hej Troels,

Voksestedet har generet mig i forhold til B. curtum så jeg har været på udkig efter alternativer. Men forgæves så jeg ender også på curtum. Mvh Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#11 Kommentar postet d. 09-11-17 kl. 20:51. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Tak Bent!

Voksestedet er ganske rigtigt ikke typisk set på baggrund af, hvad der er beskrevet desang. Måske er det bare undtagelsen, der bekræfter reglen.

Troels

Besvar | Kommentér

Rasmus Fuglsang Frederiksen

Svaraktivitet:

(17)
#12 Svar postet d. 14-11-17 kl. 15:29. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Hej Troels

Kan Rhynchostegium confertum med sikkerhed udelukkes? HAr ikke lige et opslagsværk ved hånden

Vh Rasmus

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt

Svaraktivitet:

(114)
#13 postet d. 14-11-17 kl. 22:33. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Nu ville jeg ønske, at jeg havde haft Rhynchostegium confertum i hånden ................

Flere forhold taler dog imod denne mulighed.

Ifølge Smith fremstår denne art temmelig anonymt: relativt lille, konkave, ikke-overlappede blade, talige sporehuse.

Slægten Rhynchostegium er endvidere karakteriseret ved ikke-nedløbende bladrande.

Endelig er R. confertum iflg. Smith karakteriseret ved bladceller med en længde på 48-60 um.

Ingen af disse karakteristika matcher mit fund. Man skal dog aldrig sige aldrig. Et enkelt sporehus (+/- næb) havde været skønt.

Iøvrigt: mange tak for dit indspark Rasmus. Det er diskussioner som denne, der giver det intellektuelle fix

Jeg vedhæfter et foto, der viser den flade struktur på sidegrenene, som jeg synes, er bemærkelsesværdig.

Troels

Hvilken Brachythecium sp.? (Nu ville jeg ønske, at jeg havde haft Rhynchostegium confertum i hånden ................
Flere forh)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator