Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgit Knudsen
#10 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 19:40. Emne: Er det Fyrre-fureplet?
Hold da op Jeg var slet ikke klar over man kunne måle sporestørrelser på den måde.

Jeg vidste heller ikke at Fureplet var så indviklet et område. Jeg kommer vist til at arbejde lidt videre med den her. Jeg kan godt huske jeg tænkte derude, at de tværstreger ikke var så markante - og så samlede jeg endda dem som var tydeligst.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#11 Kommentar postet d. 15-11-17 kl. 10:22. Emne: Er det Fyrre-fureplet?
Indviklet og indviklet .. der er bare flere arter med forskellige karakterer

Med trådformede sporer er der især tre arter på fyrrenåle. Nogle nøgler dem ud fra værtsplanten, men jeg ved ikke hvor pålideligt det er. Det er selvfølgelig også ligegyldigt, hvis man ikke har bestemt værten.

Vesterholt nøgler dem ud fra morfologien, og hvis ikke du har nøglen, så vil jeg varmt anbefale den: - se linket HER

Fureplet starter på side 155 (ikke 157, som jeg fejlagtigt kom til at skrive).

Og ja, du må få købt dig et måleokular og et kalibreringsglas

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#12 Kommentar postet d. 15-11-17 kl. 10:27. Emne: Er det Fyrre-fureplet?
Jeg siger også tak for nøglen.

Ole

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#13 Kommentar postet d. 15-11-17 kl. 10:40. Emne: Er det Fyrre-fureplet?
Nej indviklet er nok et forkert ord det er nok mere et udtryk for min overraskelse over at der er så stor varietet i den småverden. Og netop den småverden fascinerer mig altså, så tusind tak for nøglen og din hjælp, jeg tror allerede det omkring Fyrre-fureplet begynder at give mening for mig så jeg får fat i noget udstyr og så vender jeg tilbage.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#14 Kommentar postet d. 15-11-17 kl. 13:34. Emne: Er det Fyrre-fureplet?
Hvis du kan låne et mikrometer af en, så behøver du selvfølgelig ikke købe et. Kalibrering skal jo kun ske en gang. Ellers har jeg fundet et rimeligt billigt et her: - se linket HER

De plejer ellers at være dyrere end måleokularet

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator